Pages

Thursday, July 31, 2014

Lima beradik jalan merangkak


LIMA daripada 19 beradik keluarga Ulas perlu merangkak untuk bergerak. - AGENSI
ANKARA 30 Julai - 'Merangkak' dengan menggunakan kedua-dua belah tangan dan kaki mungkin agak lucu, namun perkara itu benar-benar berlaku dan dialami sebuah keluarga Turki yang menggunakan kaedah tersebut sebagai satu-satunya cara mereka untuk bergerak.
Lima daripada 19 beradik keluarga Ulas dari wilayah Hatay menderita penyakit misteri itu yang membuatkan mereka hilang keseimbangan dan kestabilan sekiranya berdiri tegak sekali gus memaksa mereka merangkak untuk bergerak.
Keluarga itu hanya menyedari keganjilan tersebut pada tahun 2005 selepas 14 daripada anggota keluarga tersebut didapati normal, manakala lima lagi berjalan dengan cara merangkak.
Portal Oddity Central melaporkan, keadaan itu membuatkan saintis bingung tentang penyakit yang dialami lima adik beradik tersebut.
Adik-beradik Ulas pernah muncul dalam dokumentari filem BBC, The Family That Walks On All Fours pada 2006.
Dokumentari itu mendedahkan, daripada lima beradik, dua perempuan dan seorang lelaki bergerak dengan cara merangkak sejak lahir, sementara masing-masing seorang lelaki dan perempuan boleh berjalan dengan tegak pada masa-masa tertentu.
"Keadaan mereka agak pelik berbanding perkembangan manusia normal. Namun, saya kagum kerana mereka boleh menyesuaikan diri dengan dunia moden," kata pensyarah Nicholas Humphrey yang melawat keluarga Ulas sebanyak dua kali sepanjang pembikinan dokumentari itu. - AGENSI


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Luar_Negara/20140731/lu_05/Lima-beradik-jalan-merangkak#ixzz38zbhvB9v
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments: