Pages

Sunday, January 5, 2014

Kemaruk minum cat

Seorang ibu beranak dua mengakui mempunyai tabiat pelik apabila kemaruk menelan cat yang dianggap ‘panas dan lebih berkrim daripada susu.’
Agensi Alabama Heather Beal, 43, mengakui minum hampir tiga gelen cat sejak mula menggemari cat kira-kira tiga tahun lalu.

Pengambilan bahan kimia seperti itu boleh mengakibatkan kerosakan pada sistem saraf utama sama seperti dialami penagih alkohol.
Bagaimanapun, penyalahgunaan bahan kimia juga boleh mengakibatkan halusinasi, muntah, gangguan pertuturan dan mual.

“Memang sedap, rasanya seperti susu bila ditelan cuma ia mempunyai bau kimia terlalu kuat yang bagi saya amat sempurna,” katanya.

Dia mengakui lebih sukakan cat dalam bentuk dakwat digunakan untuk pen penanda.
Foto
Malah, setiap hari dia mencabut penutup sebatang pen penanda untuk memuaskan ketagihannya.

“Saya memilih dakwat pen penanda selepas mencuba beberapa jenis cat lain termasuk yang dijual secara pukal dalam tin, namun tidak cukup sedap untuk memuaskan kehendak saya,” katanya.
Heather kemudian menunjukkan bagaimana dia menggoncang pen penanda untuk memastikan dakwatnya sekata sebelum terus memasukkan hujung pen ke dalam mulut.

Matanya juga kelihatan menggerenyet ketika menikmati segelas kecil cat putih.

Heather berkata, tabiatnya itu bermula selepas kematian ibunya dan sehingga kini tidak siapapun pernah melihatnya minum cat, lebih-lebih lagi dua anaknya.

Bagaimanapun, Heather kini cuba mengatasi ketagihan itu selepas dimaklumkan doktor ginjalnya mengalami kerosakan.

Malah, dia berazam terus berhenti menelan cat selepas ditanya bagaimana perasaannya jika anaknya juga memulakan tabiat itu.

Menurut Perkhidmatan Kesihatan Mental dan Penyalahgunaan Bahan, ketagihan bahan terlarang boleh mengakibatkan seseorang hilang keupayaan berjalan, bercakap dan berfikir.

Tanda lain yang dapat dilihat jelas termasuk hidung berdarah, mata merah selain perubahan sikap ketara dan ganas akibat kesan sampingan terhadap otak pengguna.
Artikel ini disiarkan pada : 2014/01/04

No comments: