Pages

Friday, December 27, 2013

Bayi alami kecacatan jantung sembuh sendiri


Bayi bernama Oscar Tasker, ketika menerima rawatan akibat kecacatan jantung yang dialaminya di Hospital Kanak-Kanak Birmingham, London. - Agensi
LONDON 25 Dis. - Seorang bayi di Britain yang terpaksa bergantung kepada alat sokongan hidup dan ditempatkan di hospital akibat mengalami kecacatan jantung, bakal meraikan Hari Krismas buat kali pertama selepas penyakitnya itu sembuh dengan sendiri.
Oscar Tasker yang berusia 10 bulan dibenarkan untuk menghabiskan masa bersama ibu bapanya, Lois dan Jason serta empat adik-beradiknya yang lain di rumah mereka di Birmingham.
Oscar dilahirkan dengan keadaan jantung yang cacat, di mana saluran arterinya tidak berfungsi dengan betul.
Malah, bayi tersebut terpaksa bergantung kepada jantung tiruan dan perlu menunggu selama 100 hari untuk proses pemindahan jantung disebabkan masih ramai pesakit yang disenaraikan.
Namun, perkara yang mengejutkan berlaku menjelang Krismas apabila jantung Oscar pulih dengan sendiri dan berfungsi dengan baik.
Pakar pediatrik kardiologi yang bertanggungjawab merawat Oscar, Dr. Richard Kirk berkata, tempoh penggunaan jantung tiruan memberi masa kepada jantung bayi berkenaan untuk berehat dan pulih semula.
"Keluarga Oscar pasti gembira dengan perkembangan anak mereka selepas jantung bayi itu boleh berdenyut semula tanpa bergantung kepada jantung tiruan.
Bapanya, Jason, 33, berkata, keadaan anaknya yang semakin pulih merupakan hadiah Krismas terbaik buat mereka sekeluarga.
"Saya tidak sangka kami boleh meraikan Krismas bersama buat kali pertama sebagai satu keluarga walaupun saya tidak yakin Oscar akan pulih sebelum sambutan perayaan ini," katanya. - AGENSI


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Luar_Negara/20131226/lu_09/Bayi-alami-kecacatan-jantung-sembuh-sendiri#ixzz2ocbLM3ni
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments: