Pages

Friday, November 22, 2013

Bayi berusia setahun mampu menari


Jonathan Thorpe mampu menari, bermain komputer dan bercakap biarpun baru berusia setahun. - AGENSI
BIRMINGHAM, England 21 Nov. - Biarpun baru berusia setahun, namun seorang bayi lelaki di sini mampu belajar menari, bermain komputer dan bercakap.
Heather Thorpe, 24, melahirkan Jonathan Thorpe kira-kira lima minit selepas dia dimasukkan ke dalam bilik bersalin di sebuah hospital di sini pada November tahun lalu.
Tempoh kelahiran yang dianggap 'cepat dan mudah' itu mempengaruhi perkembangan tumbesaran Thorpe.
Hal ini kerana, ketika dia berusia tujuh bulan, Thorpe sudah mampu berjalan dan bercakap.
Sejak itu, bayi comel tersebut mula belajar menari, dan dia kini dilaporkan boleh menari gaya Gangnam Style yang dipopularkan oleh penyanyi dari Korea Selatan, Psy.
Selain boleh menari, Thorpe dilihat cenderung menggunakan gajet teknologi termasuk telefon dan komputer.
Menurut ibunya, Thorpe juga boleh menukar saluran televisyen menggunakan alat kawalan jauh, perbuatan yang mungkin mustahil dilakukan oleh kanak-kanak sebaya dengannya.
"Thorpe merupakan seorang bayi yang bijak, kuat dan tidak banyak ragam.
"Kami pada mulanya sangsi dengan kebolehan Thorpe, namun dia benar-benar membuktikan bahawa dia seorang bayi yang istimewa," katanya.
Saiz fizikal Thorpe turut berkembang cepat apabila ketinggian dan bentuk badannya kini membesar seperti kanak-kanak berusia dua tahun. - AGENSI


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Luar_Negara/20131122/lu_06/Bayi-berusia-setahun-mampu-menari#ixzz2lJfMepe8
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments: