Pages

Tuesday, March 19, 2013

Teknik revolusi baru pemindahan hati

Teknik revolusi baru pemindahan hatiCiptaan ini dapat memastikan hati terus berada pada suhu tubuh, sekali gus mengurangkan risiko kerosakan organ berkenaan. Foto: Reuters
LONDON - Pakar bedah Britain mendakwa mereka berjaya melakukan pemindahan hati ke atas dua pesakit menggunakan 'teknik revolusi' yang akan memastikan organ kekal pada suhu sepatutnya dan terus berfungsi walaupun sudah dikeluarkan dari tubuh.

Memetik laporan Al-Jazeera kumpulan pakar yang melakukan prosedur itu di Hospital King College di London memaklumkan kejayaan mereka akan menjadi titik tolak dalam bidang perubatan.

Difahamkan, teknologi baru tersebut dicipta hasil cetusan idea 20 jurutera di Universiti Oxford dan ia mengambil masa lebih 20 tahun untuk direalisasikan.

Profesor Constantin Coussios di universiti terkemuka itu menyatakan ciptaan mereka membolehkan hati kekal pada suhu seperti berada dalam tubuh manusia kerana sel darah merah masih bergerak dalam kapilari.

Dalam satu kenyataan lain, perunding pakar bedah pemindahan hati, Wayel Jassem berkata, teknologi tersebut mempunyai potensi besar untuk menyelamatkan lebih banyak nyawa memandangkan angka dalam senarai menunggu juga semakin meningkat setiap tahun

Sebelum ini, organ yang didermakan perlu disimpan dalam bekas ais untuk tujuan memperlahankan metabolisme tetapi kaedah tersebut sebenarnya menjadi punca ia menjadi rosak sebelum dipindahkan ke tubuh penerima.

No comments: