Pages

Tuesday, March 19, 2013

Beruang ketagih hidu minyak



Seekor beruang perang Rusia menghidu bau minyak kerosin di Hutan Simpan Kronotsky, South Kamchatka di timur Rusia. - AGENSI
SOUTH KAMCHATKA, Rusia 18 Mac - Seorang jurugambar Rusia, Igor Shpilenok berjaya 'membongkar' aktiviti sekumpulan beruang perang Rusia yang ketagih menghidu minyak kerosin dan gasolin.
Dia melakukan tugas itu selama tujuh bulan di Hutan Simpan Kronotsky, South Kamchatka di timur Rusia.
Beruang-beruang itu kelihatan gembira bermain dengan tong-tong minyak yang tidak digunakan lagi.
Shpilenok sempat memerhati gelagat mamalia tersebut menarik nafas panjang selama beberapa minit sebelum memasukkan hidung mereka ke dalam lubang tong itu dan kemudian 'khayal' dalam alam mereka sendiri.
Menurutnya, minyak itu digunakan bagi menghidupkan penjana dan juga helikopter yang digunakan oleh pekerja hutan simpan tersebut.
Jurugambar berusia 52 tahun itu berkata, sesetengah haiwan tersebut akan mengintai helikopter yang mendarat di kawasan itu bagi tujuan membuang minyak.
Sejurus helikopter itu beredar, beruang-beruang tersebut akan menghampiri kawasan itu dan mula menguis tanah untuk menghidu minyak yang telah dibuang itu.
"Dalam beberapa kes, terdapat helikopter yang membawa beberapa tong gasolin untuk ditinggalkan kepada pekerja hutan simpan di situ.
"Bagaimanapun, disebabkan pekerja taman itu tidak mengambil tong tersebut tepat pada masanya, seekor beruang betina yang diberi nama Suzemka, yang sudah ketagih dengan bau bahan itu, mengambil kesempatan untuk melakukan aktiviti kegemarannya," katanya.
Beruang perang Rusia dipercayai merupakan beruang perang paling besar di dunia dengan berat kira-kira 544 kilogram. - AGENSI


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Luar_Negara/20130319/lu_09/Beruang-ketagih-hidu-minyak#ixzz2NxkTJuYq
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments: