Pages

Saturday, March 16, 2013

Ibu jalani lima pemindahan organ selamat lahirkan bayi



Miami: Seorang wanita yang pernah menjalani pemindahan hati, pankreas, perut dan usus besar serta kecilnya di sebuah hospital di Miami pada 2007, selamat melahirkan seorang bayi perempuan.

Kes membabitkan wanita yang dikenali sebagai Fatima Al Ansari, 26 dipercayai pesakit penerima organ pertama yang melahirkan anak.
Bayi berkenaan dilahirkan secara pembedahan caesarean pada 26 Februari di hospital yang sama tempat beliau menjalani pembedahan pemindahan organ pada 2007.

“Sukar untuk menggambarkan perasaan saya,” kata ibu terbabit sambil tersenyum memangku anak perempuannya, Alkadi Al Hayal.

Perasaan paling indah

“Ia adalah perasaan paling indah di dunia,” katanya di dalam bahasa Arab yang diterjemahkan oleh penterjemah.

Wanita yang tinggal di Qatar itu dan merancang untuk pulang ke tanah airnya beberapa minggu lalu berusia 19 tahun ketika didapati mempunyai darah beku dalam saluran darah utamanya hingga ke usus yang memerlukan pembedahan pemindahan organ.
Pakar obstetrik, Dr. Shalih Y Yaseen berkata ada beberapa kes di Eropah membabitkan pesakit pemindahan organ melahirkan bayi tetapi hanya membabitkan dua organ dan bukan lima seperti Fatima.

“Kami sudah menyemak semua sejarah perubatan di seluruh dunia bagi kehamilan dengan lima pemindahan organ dan ini adalah kes pertama yang kami ketahui,” kata doktor dari Universiti Miami itu. AGENSI

INFO: Fatima Al Ansari
Mula jalani pemindahan organ pada usia 19 tahun

No comments: