Pages

Monday, January 28, 2013

Bloomberg sumbang universiti RM3.3 bilion

Bloomberg sumbang universiti RM3.3 bilionMichael Bloomberg menamatkan pengajian di Universiti Johns Hopkins pada 1964.
NEW YORK - Seorang remaja kelas pertengahan yang dibesarkan di pinggir bandar Boston, Michael Bloomberg terpaksa mengambil pinjaman untuk membayar yuran tuisyennya di Universiti Johns Hopkins dan bekerja secara sambilan sebagai atendan tempat letak kereta.

Sumber pendapatan itu kemudiannya digunakan remaja itu itu untuk membayar ansuran yuran pengajiannya bagi meneruskan pembelajaran.

Bagaimanapun bayaran yuran Bloomberg kurang AS$5 (RM15.20) pada tahun 1965, setahun selepas beliau lulus dengan ijazah sarjana muda dalam bidang kejuruteraan.

Kelmarin, Universiti Baltimore mengumumkan bahawa Bloomberg menyumbang sebanyak AS$ 1.1 bilion (RM3.3 bilion). Komitmen terbaru yang datang dalam bentuk sejuk AS$ 350 juta (RM1.1 bilion) ke arah inisiatif "transformasi" yang bertujuan merentas disiplin penyelesaian kepada masalah masyarakat.

Dalam satu kenyataan, jurucakap Universiti Johns Hopkins berkata, Bloomberg, bekas pemegang amanah, dipercayai menjadi orang pertama yang pernah menghulurkan bantuan kepada institusi pengajian tinggi tunggal di Amerika Syarikat (AS) iaitu AS$ 1 bilion (RM3.3 bilion).

Laman makro Twitter universiti berkenaan menyifatkan maklumat itu sebagai hadiah. Salah satu tweet menyebut mengenai pengumuman dengan perkataan, "Berita Besar," yang mungkin adalah benar.

Antara perkara lain yang disebut termasuklah, derma akan membiayai 2,600 pemegang Biasiswa Bloomberg selama lebih daripada 10 dan 50 tahun bergantung kepada mahasiswa mengikut bidang masing-masing.

Daripada jumlah yang diperolehi sebanyak AS$ 350 juta (RM1.1 bilion), AS$ 100 juta (RM 300 juta) akan disalurkan kepada "bantuan kewangan asas" untuk pelajar ijazah.

"Universiti Johns Hopkins telah menjadi bahagian penting dalam hidup saya sejak saya mula-mula menjejakkan kaki di kampus lebih daripada lima dekad yang lalu.

"Setiap dolar yang telah saya berikan telah dibelanjakan untuk membaiki institusi dan adalah penting memastikan pembelajaran boleh diikuti oleh semua orang terutamanya bagi pelajar yang mungkin tidak mampu,” kata Bloomberg dalam satu kenyataan media dipetik CNN.

Ucapan yang luar biasa mengenai kemurahan hati dan kejayaan disampaikan kepada umum mengenai Datuk Bandar, New York City yang kini telah berjaya mengembangkan empayar perniagaan selepas meninggalkan Baltimore.

Beliau akan mencapai usia 71 tahun pada Hari Valentine bulan depan.

Bloomberg memperoleh MBA dari Harvard Business School. Beliau telah diambil bekerja oleh firma Wall Street Salomon Brothers pada tahun 1966, lapor biografi beliau di laman web NYC.

Selepas beliau meninggalkan Salomon pada tahun 1981, usahawan muda itu kemudiannya menggunakan kepakarannya dalam sistem maklumat untuk melancarkan Bloomberg LP, yang menyediakan sistem komputer untuk peniaga dan firma kewangan.

Kemudian, minat Bloomberg dalam bidang media semakin meningkat sehingga beliau akhirnya mempunyai lebih daripada 15,000 pekerja di seluruh dunia, menurut biografi beliau.

Bloomberg akhirnya menumpukan usaha beliau kepada kebajikan dan politik. Beliau telah dilantik sebagai Datuk Bandar Big Apple pada tahun 2001 dan telah memegang jawatan itu hingga kini.

Sumbangan AS$ 1 juta (RM3 juta) pertama beliau kepada Universiti Johns Hopkins telah dibuat pada tahun 1984, 20 tahun selepas beliau tamat pengajian dan dalam masa sama bagi memperingati mendiang ibunya, Charlotte.

Presiden universiti itu, Ronald J. Daniels berkata, ‘hadiah’ yang diterima Sabtu lalu "menggambarkan semangat Bloomberg untuk menyelesaikan masalah besar dengan cepat dan cekap.

Katanya, tindakan itu akan memastikan bukan sahaja Universiti Johns Hopkins dapat membantu menyelesaikan masalah manusia, tetapi juga dapat membawa universiti di mata dunia tentang bagaimana bagaimana ia perlu dilakukan."

Setakat ini, sumbangan Bloomberg termasuklah AS$ 240 juta (RM 730 juta) yang digunakan dapat menjana pendapatan universiti seterusnya dapat membaiki infrastruktur universiti, AS$ 219 juta (RM666 juta) untuk bantuan kewangan pelajar dan AS$ 336 juta (RM1.06 bilion) untuk penyelidikan.

"Memberi sangat bermakna jika wang itu akan membuat perbezaan dalam kehidupan orang ramai.

"Saya tahu institusi lain juga boleh membuat perbezaan yang besar dalam kehidupan di seluruh dunia melalui penyelidikan yang menggemparkan - terutama dalam bidang kesihatan awam," ujar Bloomberg lagi.

No comments: