Pemogok lapar 12 tahun cipta rekod
Irom dibawa ke mahkamah untuk dibicarakan.
MANIPUR - Seorang wanita nekad meneruskan mogok lapar yang dilakukan sejak 12 tahun lalu, sekali gus mencipta rekod mogok paling lama selepas tidak berpuas hati dengan akta Kuasa Khas Angkatan Tentera yang memberi kebebasan membunuh.

Irom Sharmila, 40, yang kini berada dalam tahanan masih enggan menghentikan tindakannya itu walaupun dipaksa makan dua kali sehari melalui saluran tiub, juga tidak mengosok gigi pada masa sama.

Aktivis hak asasi manusia berkata, Irom mula mogok lapar kerana berang selepas menyaksikan 10 orang awam ditembak mati oleh tentera bersenjata Assam pada  2000 di Malom.

"Akibat daripada insiden itu, Irom mengalami trauma melampau hingga menyebabkan beliau nekad membunuh diri lalu dipenjara setahun angkara tindakkannya itu," katanya.

Menurutnya, Irom kini berada dalam keadaan lemah dan sukar melakukan pergerakan hingga terpaksa dibantu oleh pegawai penjara.

Ketua aktivis mendedahkan, insiden tercetus apabila berlaku perselisihan faham antara anggota keselamatan dengan pemberontak Manipur.  - Mail Online