Pages

Sunday, September 23, 2012

Tunjuk perasaan usir pejuang

BENGHAZI: Penunjuk perasaan semalam mengusir kumpulan jihad dari ibu pejabat mereka dan menawan sebuah lagi pangkalan kumpulan separa tentera di bandar raya ini selepas pertempuran yang menyebabkan empat orang terbunuh.

Penawanan ibu pejabat kumpulan Ansar al-Sharia yang dituduh terbabit dalam pembunuhan duta Amerika Syarikat, Chris Stevens dan tiga rakyat negara itu, berlaku selepas puluhan ribu penduduk menunjuk perasaan kerana membantah kuasa kumpulan militia.
Anggota kumpulan berkenaan meninggalkan markas mereka selepas ia diserbu ribuan penunjuk perasaan. Kumpulan itu juga diusir dari hospital al-Jalaa yang mereka kuasai.

Penunjuk perasaan juga menyerbu markas Briged Raf Allah al-Sahati, kumpulan separa tentera yang dikuasai bekas pemberontak.


Kumpulan itu yang dibawah kawalan Kementerian Pertahanan, sebelum ini mengisytiharkan kesetiaan mereka kepada kerajaan pusat.


Kira-kira 40 orang turut cedera dalam pertempuran awal pagi di daerah Hawan, pinggir Benghazi.

Kejadian bermula dengan tunjuk perasaan aman, ‘Selamatkan Benghazi’ yang diadakan selepas solat Jumaat, membabitkan 30,000 penduduk.

Penunjuk perasaan memberi penghormatan kepada Stevens dan tiga warga Amerika Syarikat yang terbunuh dalam serangan terhadap konsulat negara itu di Benghazi pada 11 September lalu. - AFP

No comments: