Pages

Wednesday, September 12, 2012

Rakyat AS tak selamat: Taliban




         
WASHINGTON: Tentera Amerika Syarikat (AS) berdepan dengan kekalahan di Afghanistan dan rakyat negara itu tidak akan selamat, tidak kira di mana mereka berada, kata Taliban, sempena ulang tahun serangan 11 September 2001.

“Ulang tahun 11 September menghampiri Amerika tahun ini ketika tentera negara itu berdepan dengan kekalahan yang sudah pasti di Afghanistan, baik dari segi ketenteraan, politik dan ekonomi.
“AS sudah kehabisan cara untuk melanjutkan perang haram ini,” menurut kenyataan Taliban Afghanistan, kata Kumpulan Perisikan SITE yang berpangkalan di AS.
Kenyataan dalam bahasa Inggeris itu yang dimuatnaikkan Ahad lalu di laman jihad seterusnya berkata, tindak balas terhadap Afghanistan atas alasan serangan 11 September tidak mempunyai asas dari segi undang-undang atau etika.
“Rakyat Afghanistan tidak terbabit dalam serangan itu. AS membelanjakan sejumlah besar aset ketenteraan dan ekonomi dalam peperangan di Afghanistan tetapi rakyatnya tidak akan selamat di mana jua,” menurut kenyataan itu. - AFP

No comments: