Pages

Thursday, September 13, 2012

Obama arah lindungi warga Amerika

Seorang anggota militan mengangkat tangan  ketika melihat bangunan Konsulat Amerika di Benghazi terbakar, semalam. - Foto REUTERS
Seorang anggota militan mengangkat tangan ketika melihat
 bangunan Konsulat Amerika di Benghazi terbakar, semalam. - Foto REUTERS

Washington: Presiden Barack Obama mengarahkan kawalan keselamatan dipertingkatkan untuk melindungi kakitangan diplomatik Amerika Syarikat di seluruh dunia berikutan pembunuhan empat warganya di Libya dalam tunjuk perasaan membantah filem menghina Islam dan Nabi Muhammad.

Saya mengutuk keras serangan ke atas kemudahan diplomatik kami di Benghazi, kata Obama, menambah empat rakyatnya itu adalah contoh komitmen Amerika kepada kebebasan, keadilan dan hubungan dengan negara dan rakyat seluruh dunia.
Empat orang termasuk duta Amerika, Chris Stevens, maut dalam serangan ke atas konsulat lewat kelmarin yang dilancarkan penunjuk perasaan yang marah dengan filem terbitan Amerika itu.

Panjat tembok kedutaan

Serangan di Libya berlaku beberapa jam selepas penunjuk perasaan di Mesir memanjat tembok Kedutaan Amerika di Kaherah, menurunkan bendera dan menggantikan ia dengan sepanduk Islam.

Kejadian itu, yang pertama ke atas misi diplomatik Amerika di mana-mana negara, menonjolkan ketiadaan undang-undang di Mesir dan Libya selepas revolusi yang menyingkirkan pemerintah terdahulu.

Ketua Dasar Luar Kesatuan Eropah, (EU) Catherine Ashton, semalam turut menyifatkan serangan itu keji dan menggesa Libya memastikan perlindungan kepada diplomat dan kakitangan asing.
Amat sedih

Saya amat sedih dengan serangan itu yang meragut empat nyawa rakyat Amerika termasuk dutanya, Christopher Stevens. Saya meminta Libya mengambil semua langkah perlu untuk melindungi nyawa semua diplomat dan kakitangan asing, katanya yang bekerja di negara itu, katanya.

Setiausaha Pertahanan Britain, Philip Hammond, turut mengecam serangan terbabit dan mendesak pihak berkuasa Libya membawa mereka yang bertanggungjawab ke muka pengadilan.

Kami mengutuk keganasan ditonjolkan dan akan menyokong pihak berkuasa mencari siapa yang bertanggungjawab dan memastikan mereka dibawa ke muka pengadilan dengan betul, katanya.
AFP

No comments: