Protes di Tebing Barat bertukar menjadi ganas
Pemandu teksi turut menyertai demonstrasi yang diadakan di Ramallah, Tebing Barat, kelmarin.
HEBRON - Tunjuk perasaan di Tebing Barat yang dilancarkan sejak minggu lalu sebagai bantahan terhadap kos sara hidup tinggi dilaporkan bertukar ganas, kelmarin.

Di Hebron, ratusan penunjuk perasaan bertindak di luar kawalan dengan memecahkan tingkap bangunan majlis perbandaran dan melakukan vandalisme serta turut menghalang lalu lintas.

Mereka berarak sambil melaungkan slogan menuntut Perdana Menteri Palestin, Salam Fayyad meletak jawatan susulan daripada keputusan beliau untuk meningkatkan kos sara hidup berikutan kenaikan harga barangan dunia.

Dalam satu kenyataan, Fayyad memaklumkan, masalah kewangan yang sedang dialami oleh Palestin berada di luar kuasanya walaupun ia turut memberi kesan terhadap kredibiliti Pihak Berkuasa Palestin (PA).

Menurut beliau, beberapa negara pemberi dana masih gagal melunaskan janji mereka untuk memberi bantuan kewangan berjumlah AS$1.2 juta (RM3.7 juta) kepada Palestin.

"Masalah ini tidak boleh diselesaikan sekelip mata memandangkan dunia kini sedang berhadapan dengan fenomena kenaikan harga minyak dan makanan," jelasnya lagi.