Duta Iran
Khazaee mewakili Iran, mendesak AS mengambil tindakan adil terhadap dalang filem berkenaan.
NEW YORK - Iran mengharapkan negara barat, khasnya Amerika Syarikat (AS) memperjelaskan siapakah dalang sebenar yang menghasil dan menyiarkan filem anti-Islam dan dengan seriusnya meminta kerajaan tersebut mengambil tindakan undang-undang terhadap individu itu kerana telah menggugat keharmonian agama  dan kemasyarakatan.
Duta Iran dan wakil tetap Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) di AS, Mohammad Khazaee berkata, pihaknya mengutuk tindakan mencabul kehormatan Islam, jika dahulunya AS bertindak serius menangani penghinaan serupa itu pastinya tiada mana-mana pihak berani mengulangi kes yang sama.
"Saya yakin penyiaran filem anti-Islam itu adalah sejajar dengan pelaksanaan dasar Islamophobia barat, ke seluruh dunia," katanya kepada IRNA, semalam.
Katanya, penghinaan terhadap agama Islam dan pelan Islamophobia barat mula menular sejak penulis dari British yang menghina Islam, Salman Rushdie menerbitkan bukunya berjudul Kesucian Nabi dalam Islam pada tahun
Susulan itu, beberapa negara barat lain mula meneruskan kesinambungan menghina Islam dengan mencerca kitab-kitab suci, al-Quran serta rumah ibadah masyarakat Muslim.
Khazaee menegaskan, penerbitan filem Innocence of Muslims itu sekali gus telah menentang konvensyen antarabangsa dan mesyuarat tahunan PBB yang sememangnya mengutuk apa jua jenis pencabulan terhadap mana-mana kepercayaan agama suci, perutusan berkaitan agama dan kitab suci masing-masing. -Bernama