Pages

Wednesday, September 26, 2012

China kini ada kapal pengangkut pesawat

Kapal pengangkut pesawat pertama China, Liaoning, berlabuh di pangkalan
tentera laut Tentera Pembebasan Rakyat di Dalian,
wilayah Liaoning, timur laut China, kelmarin. - AFP
BEIJING 25 Sept. - Kapal pengangkut pesawat pertama China, yang dibeli dari Ukraine, memulakan perkhidmatannya hari ini dengan dinamakan sebagai Liaoning.
Kementerian Pertahanan dalam kenyataannya berkata, penyertaan kapal pengangkut pesawat itu di dalam tentera merupakan detik-detik penting bagi meningkatkan keupayaan tentera laut China ke tahap lebih moden.
Pentauliahan kapal Liaoning berkenaan sekali gus menjadikan China yang merupakan anggota tetap Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), memiliki sebuah kapal pengangkut pesawat.
Kapal sepanjang 300 meter itu dinamakan mengikut nama wilayah timur laut China yang merupakan pelabuhan utama pangkalan tentera laut di bandar Dalian.
Kementerian tersebut berkata, kapal berkenaan akan meningkatkan keupayaan pertahanan China, membentuk kerjasama menangani ancaman keselamatan bukan tradisional di laut dan mempertahankan kepentingan, kedaulatan dan pembangunan negara itu.
Pengumuman kementerian itu dibuat ketika ketegangan isu pertikaian kepulauan Diaoyu di Laut China Timur yang turut dituntut oleh Jepun.
Malah, China turut terlibat dalam beberapa isu pertikaian wilayah dengan beberapa negara lain seperti Vietnam, Taiwan dan Filipina di Laut China Selatan.
Tahun lalu, Beijing menyatakan pendiriannya untuk mengubah suai kapal pengangkut pesawat itu sebagai tujuan latihan dan kajian. - AFP

No comments: