Api misteri dianggap saka
Sebahagian ahli Persatuan Darussyifa’ Kelantan meraikan sambutan Aidilfitri di pejabat Darussyifa’ Lundang, semalam.
KOTA BHARU - Kes gadis sering diekori api misteri sejak dua tahun lalu mendapat perhatian Darussyifa’ Cawangan Kelantan yang akan mengadakan rawatan kali kedua terhadap gadis terbabit bagi membantunya.

Pengerusi Persatuan Kebajikan dan Pengubatan Islam Darussyifa Cawangan Kelantan, Zaki Ya berkata, kes yang dialami Wan Nor Fatihah Wan Hanafi, 14 boleh diistilahkan sebagai saka dan ia adalah perbuatan daripada jin.

“Penyakit yang dialami gadis ini ada pada badan dia (Wan Nor Fatihah) sendiri dan antara jalan terbaik untuk mengubatinya hanyalah dengan solat hajat dan dirawat tanpa putus asa.

“Sebelum ini, Darussyifa’ Kelantan pernah menjalankan rawatan di rumah Wan Nor Fatihah di Kampung Bunga Mas, Penambang dan didapati rumah yang didiaminya bermasalah,” katanya kepada Sinar Harian semasa Majlis Aidilfitri Darussyifa’ Kelantan di Pejabat Darussyifa’ Lundang, di sini, semalam.

Pada majlis berkenaan, seramai 500 tetamu terdiri daripada ahli-ahli persatuan Darussyifa’, penduduk sekitar Lundang, kenalan ahli, dan keluarga terdekat.

Zaki berkata, pada pertemuan pertama tahun lalu, rumah itu sudah dirawat, diadakan solat hajat dan acara membacakan surah Yasin turut dijalankan.

Menurutnya, selepas rawatan berkenaan, kejadian api misteri yang muncul tiba-tiba reda hanya dalam lima hari sahaja, kemudian ia terus berlaku dan ketika rawatan, Wan Nor Fatihah sudah dibawa ke Kuala Lumpur.

“Sekarang dengan adanya Wan Nor Norfatihah di rumah itu semula, ia sekurang-kurangnya memudahkan rawatan dilakukan dengan lebih berkesan.

“Dia tidak akan diganggu dan tenang hanya ketika dalam solat dan sewaktu azan berkumandang sahaja kerana jin tidak boleh mengganggu manusia ketika itu,” katanya.

Katanya, sejak mengendalikan Darussyifa’ Kelantan, kes itu diakui paling ajaib ditemui berbanding kes-kes lain kerana ia menyerang menggunakan api pada bila-bila masa.

Sabtu lalu, Sinar Harian melaporkan Wan Nor Fatihah yang sebelum ini terpaksa tinggal di Kuala Lumpur untuk mengelak kejadian api misteri mengekorinya kini pulang semula ke kampungnya setelah ia masih berterusan dialaminya.

Dalam perkembangan terbaru, Wan Nor Fatihah mengakui hidupnya tidak keruan dan tertekan akibat sering dicemuh masyarakat kerana persekitaran yang didudukinya akan terbakar, malahan dia mengharapkan ada pakar perubatan tradisional atau ustaz yang sanggup tampil membantunya.