Pages

Tuesday, September 18, 2012

100 kedai baju dalam diarah tutup

Riyadh: Kementerian Buruh Arab Saudi mengarahkan sekurang-kurangnya 100 kedai pakaian dalam di ibu negara supaya ditutup kerana mengambil lelaki sebagai sebahagian pekerjanya, lapor akhbar di sini semalam.

Akhbar Al-Eqtisadiah memetik seorang pegawai kementerian sebagai berkata, semua kedai yang melanggar peraturan menetapkan pekerjaan tertentu hanya membabitkan jantina khusus akan ditutup. Langkah yang diambil menutup kedai terbabit bertujuan mewujudkan keadaan lebih selamat bagi wanita yang bekerja, katanya.
Pada awal tahun ini, kementerian berkenaan melarang jurujual lelaki bekerja di kedai pakaian dalam wanita diikuti dengan perintah bahawa hanya wanita boleh menjual alat kosmetik di kedai mekap.

Kurangkan kadar penganggur

Pada Jun 2011, pemimpin Arab Saudi, Raja Abdullah mengumumkan peraturan bahawa hanya wanita tempatan boleh bekerja di kedai pakaian.

Ia bertujuan mengurangkan kadar pengangguran yang tinggi di kalangan wanita Arab Saudi yang dianggarkan 30 peratus.
Pihak berkuasa Arab Saudi melarang pergaulan di kalangan wanita dan lelaki bukan muhrim yang dianggap antara faktor menyebabkan ramai wanita tidak diambil bekerja di banyak sektor.

Dalam perkembangan lain, wanita Arab Saudi dibenarkan bertanding dalam pilihan raya tempatan mengikut syarat sama dengan lelaki.

Akhbar Al-Watan memetik pegawai kanan Kementerian Hal Ehwal Perbandaran dan Tempatan sebagai berkata:

Semua syarat seperti dikenakan kepada lelaki juga sama kepada wanita yang mahu bertanding, kata Pengarah Hal Ehwal Majlis Perbandaran di kementerian berkenaan, Jidaie bin Nahar Al-Qahtani.

Katanya, sistem yang diamalkan majlis perbandaran tidak membezakan antara lelaki dan wanita dari segi penyertaan mereka dalam pengundian.
Agensi

No comments: