Pages

Wednesday, August 15, 2012

Pemberontak tembak jatuh pesawat Syria


ALEPPO: Pertempuran semakin sengit di dua bandar utama Syria semalam selepas pemberontak mendakwa mereka menembak jatuh sebuah jet penggempur kerajaan dan menawan juruterbangnya.
Pesawat berkenaan ditembak jatuh di Deir Ezzor, wilayah timur negara itu dan Tentera Pembebasan Syria (FSA) mengeluarkan rakaman video lelaki yang didakwa juruterbang yang ditawannya.

Jurucakap FSA, Kassem Saadeddine mengenal pasti juruterbang berkenaan sebagai Kolonel Mufid Mohammed Sleiman dan berkata, dia keturunan Alawiyah, sama dengan keluarga Presiden Bashar al-Assad dan ‘musuh ketat revolusi.’ Jika benar, ia kali pertama pemberontak yang sebelum ini mendesak supaya dibekalkan senjata antipesawat bagi menghadapi serangan udara yang semakin meningkat, berjaya menembak jatuh sebuah pesawat kerajaan dalam konflik yang bermula 17 bulan lalu.
Bagaimanapun, media kerajaan berkata, peawat itu terhempas selepas mengalami masalah teknikal dan pilotnya berjaya menyelamatkan diri.

Dalam pada itu, pertempuran baru meletus di Allepo apabila tentera kerajaan membedil wilayah yang dikuasai pemberontak, kata Pemerhati Syria untuk Hak Asasi. Kira-kira 160 orang terbunuh dalam pertempuran di seluruh negara itu Isnin lalu.

Pertempuran terbaru tertumpu di Saif al-Dawla dan Salaheddin, daerah barat daya Aleppo. - AFP

No comments: