Pages

Friday, July 6, 2012

Bencana Fukushima buatan manusia

Tokyo: Kemalangan nuklear di Fukushima tahun lalu disifatkan sebagai satu ‘bencana buatan manusia’ dan bukan semata-mata disebabkan tsunami, kata satu panel parlimen Jepun semalam dalam satu laporan akhir mengenai bencana berkenaan. 

“Kemalangan Loji Kuasa Nuklear Fukushima TEPCO adalah keputusan kerjasama rahsia kerajaan, pengawal selia dan TEPCO dan kurangnya tadbir urus pihak terbabit.
“Ia menjejaskan hak negara untuk selamat daripada kemalangan nuklear. Oleh sebab itu kami merumuskan bahawa kemalangan ini adalah jelas sekali ‘buatan manusia,” kata pengerusi Suruhanjaya Siasatan Bebas Kemalangan Nuklear Fukushima, Kiyoshi Kurokawa. 
“Kami percaya bahawa punca sebenar adalah sistem kawal selia dan penyeliaan yang menyokong rasional kerosakan kerana keputusan dan tindakan berbanding isu berkaitan dengan ketidakbolehan individu tertentu.” 

Siasatan ini adalah ketiga seumpamanya di Jepun sejak krisis nuklear terburuk dunia itu dalam satu generasi. 

Satu laporan awal oleh pengendali loji Tokyo Electric PoweR (TEPCO) menjelaskan semua utiliti besar mengatakan bahawa saiz gempa bumi dan tsunami itu adalah di luar seluruh jangkaan dan tidak munasabah dilihat. 

Tetapi sebuah kumpulan bebas dan wartawan yang melaporkan keputusan mereka pada Februari berkata bahawa TEPCO boleh dan perlu melakukan lebih banyak lagi. 
Ia juga mengatakan bahawa sekiranya syarikat terbabit mempunyai cara, kakitangan perlu dipindahkan dari loji yang lumpuh itu dan bencana boleh merebak lebih jauh di luar jangkaan. 

Keputusan yang disiarkan semalam menggesa siasatan lebih lanjut terhadap kesan gempa bumi berukuran 9.0 bertentangan dengan tsunami yang menjejaskan reaktor di Fukushima. 

“Bagi punca langsung kemalangan, suruhanjaya mencapai rumusan bahawa kita tidak boleh mengatakan sebarang alat yang lebih penting dari keselamatan yang tidak akan musnah akibat gempa bumi itu,” katanya. 
AFP

No comments: