Pages

Wednesday, June 27, 2012

Sekatan jejas rundingan

TEHERAN: Sekatan baru Kesatuan Eropah (EU) yang bakal berkuat kuasa ke atas Iran Ahad ini akan menjejaskan rundingan program nuklear negara itu, kata jurucakap Kementerian Luar, Ramin Mehmanparast.
“Tindakan yang bertentangan dengan persetujuan di antara Iran dan P5+1 memberi kesan negatif dalam usaha mencari penyelesaian yang diterima semua pihak,” katanya kepada media, semalam. Iran dan kumpulan negara P5+1 (anggota tetap Majlis Keselamatan PBB bersama Jerman) menghidupkan semula rundingan bagi menyelesaikan isu aktiviti loji nuklear yang dipertikaikan.

Bagaimanapun, tidak banyak perkembangan dicapai hasil rundingan itu. Selepas tiga pusingan, rundingan itu diturunkan tarafnya apabila hanya membabitkan kakitangan peringkat pakar dan pertemuan selanjutnya dijadual di Istanbul, Turki pada 3 Julai ini atau dua hari selepas pelaksanaan sekatan baru EU ke atas minyak Iran. Sekatan terdahulu yang dilaksanakan lima bulan lalu menyebabkan penjualan minyak mentah Iran menurun 40 peratus. Pegawai Iran pula menyatakan, sekatan berkenaan hanya memberi kesan kecil kepada negara itu, sebaliknya akan lebih memudaratkan ekonomi EU. - AFP

No comments: