Pages

Monday, May 7, 2012

"sudah tiba masanya....." {tolong jangan baca kisah ini kalau anda rasa ALLAH hanya untuk disembah, bukan untuk dicinta}

Dengan nama ALLAH yang maha pemurah lagi maha penyayang..              

alkisah..suatu hari 3 orang lelaki didatangkan kepada mereka 3 naskah surat khabar negara kita yang bertarikh sama, dari syarikat sama, dan yang tidak memihak kepada mana2 parti politik.. ketiga-tiga tokoh ini disuruh menghabiskan membaca surat khabar ini, dan menyimpulkan apa yang yang mereka ingin katakan setelah menghabisi bacaan mereka..

setelah dua jam berlalu..

lelaki pertama ditanya, " apa yang tuan dapat simpulkan?"

katanya.. " akhbar ini terlalu berat dan besar, tidak mesra pembaca.. terlalu banyak iklan, ini menguntungkan penerbit, dan merugikan pembaca.."

lalu lelaki kedua pula ditanya.. " apa pendapat tuan pula?"

"bagi saya, banyak berita yang disampaikan oleh akhbar ini. bagus.. namun, mengapa ruangan hiburan terlalu banyak, kenapa tak perluaskan ruangan ilmu, agar kita dapat manfaat, pada ruangan sukan pula, majoritinya, sukan luar negara, bagaimana pula dengan sukan kita sendiri?"

setelah itu, lelaki ketiga pula ditanya.. "bagaimana pula dengan tuan? apa yang tuan dapat simpulkan?"

lelaki itu diam sebentar, menarik nafas panjang, dan berkata...

"hanya tujuh perkataan yang mampu saya katakan. namun cukup untuk menyimpulkan semuanya.."

"apakah perkataan itu?" soal penerbit tadi.

"sudah tiba masanya, kita guna hukum ALLAH.." balas lelaki itu ringkas.

"mengapa???" semua yang berada disitu tertanya2..

lelaki itu membaca basmalah, lalu menerangkan...

"wahai manusia, tidak perlu pemerhatian lama, cukup sekadar senaskah akhbar, dan cukup hanya dengan satu tarikh..kalian dapat melihat, muka depan tersebar aib manusia, tuduh menuduh.. umpat mengumpat, fitnah memfitnah.. si pemberita pula mencetus api perbalahan, ibarat menuang minyak pada api yang marak..kalian lihat didalam lagi.. ada berita, anak membunuh ibu bapa kandung sendiri.. kalian lihat juga, si bapa membakar anaknya yang masih kecil lalu ditanam tulangnya..kalian selak lembaran lain pula, lihat.. si gadis dirogol bergilir-gilir oleh 10 jejaka..lihat pula, besi2 penutup longkang dicuri.. bank dirompak, wanita diragut, rumah dipecah masuk.. seorang lelaki dipukul 13 samseng..kalian lihat lagi.. sudut ekonomi, ekonomi dunia kapitalis, terjejas teruk.. ramai yang hidup melara, ramai dibuang kerja..

kalian lihat pula, ruangan antarabangsa, negara islam satu demi satu ditindas, diserang.. kalian lihat pula ruangan hiburan..artis mendedah aurat, celupar berkata lantang.. bagai mereka yang paling arif.. lihat aksi artis kita berpelukan lelaki perempuan, jadi tajuk utama ruangan hiburan.. ada pula ruang gossip, medan paling luas menabur fitnah dan dengki..

buka pula ruangan agama.. hanya 1/2 dari satu helaian.. mereka bertikam lidah, yang mana sunnah yang mana bida'ah.. isu murtad.. dan pelbagai lagi..

lihat ruang surat pembaca,semuanya masalah, terlanjur dengan kekasih, makan hati dengan mertua, dibuang anak2 setelah berusia.. 

belum puas membaca ruangan agama, selak helaian sebelah, ada pula keputusan judi nombor ekor.. wah.. mereka "hidup berjiran" nampaknya..

pergi lembaran sukan.. isu rasuah tidak pernah sudah.. sesudah perlawanan, berlaku pergaduhan, baling membaling objek, harta awam dimusnahkan.. 

"lalu, apa lagi yang boleh saya simpulkan atas segaka kekacauan ini? hanya SATU penyelesaiannya, sudah tiba masanya kita guna Hukum ALLAH.."

#@ demikianlah yang mampu saya persembahkan.. saya tidak ada kuasa suara untuk berkata, saya tidak ada kuasa politik untuk merombak segala.. namun, hanya dengan bakat penulisan yang ALLAH kurniakan ini, saya gunakan sebaik mungkin, agar sahabat semua dapat mesej yang ingin saya smpaikan.. sudah tiba masanya... kita tidak bercakap politik.. kerana hukum ALLAH bukan milik manusia, ia milik Yang Esa.. kita tidak peduli siapa, kita membantu perjuangan sesiapa shaja yang ingin menegakkan semula hukum ALLAH.. bukan kerana warna mereka hijau, atau kuning, bukan kerana mereka berlambang dacing.. sebaliknya kerana manhaj perjuangan mereka itu.. ibarat kata seorang isteri pada suaminya, "aku mencintaimu kerana agama yang ada padamu, jika hilang agama dari dirimu, maka hilanglah cintaku padamu.."begitu juga kita.. bantulah perjuangan mereka yang ingin menegakkan hukum tuhan.. jika mereka tinggalkan, maka mereka kita tinggalkan.. mudah.. saya tidak menyebut mana2 parti, saya menyebut, perjuangan menegakkan hukum Ilahi.. kalau perjuangan itu tidak datang dari parti politik, jika ia datang dari saluran lain.. maka bantulah saluran lain itu.. apa sahaja.. asalkan matlamat jelas mahu menegakkan hukum ALLAH.. maka BANTULAH...

persaksikanlah YA ALLAH.. hamba-MU ini telah menjalankan amanah-MU.. telah daku sampaikan sedaya yang ada padaku.. sekarang, ku serahkan amanat ini pula pada kalian pembaca.. lakukanlah sedaya mu.. kongsikan kisah ini.. agar semua mengerti.. usah "like" seorang diri.. kerana hanya menekan butang itu, mesej tetap tidak smpai pada yang lainnya.. sebarkan.. sebarkan.. kerana hanya itu yang kita mampu sebagai awam.. moga ia menjadi saham.. biar jutaan dapat membaca kisah ini.. agar mereka yang berkuasa membuka mata, betapa kita hari ini mahukan HUKUM ILAHI..

mudah2an dapat amal dan SAMPAIKAN...

wasalam..

No comments: