Pages

Thursday, May 24, 2012

Rusia uji peluru berpandu balistik

Utusan Malaysia Online - Luar Negara:


MOSCOW 23 Mei - Rusia hari ini berjaya melaksanakan ujian peluru berpandu balistik antara benua baru yang dikatakan mampu menembusi sistem pertahanan yang dibangunkan oleh Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO).
Agensi berita Interfax melaporkan jurucakap Tentera Strategik Nuklear Rusia, Vadim Koval sebagai berkata, peluru berpandu itu mencapai sasarannya di kawasan ujian Kura di Semenanjung Kamchatka.
"Sasaran ujian pelancaran ini telah dicapai,'' katanya.
Pengumuman tersebut berlaku kurang seminggu selepas NATO mengaktifkan peringkat pertama sistem pertahanan peluru berpandu yang ditentang Rusia kerana ia mungkin digunakan dalam menyerang kemudahan senjata nuklearnya.
Sumber tentera berkata, pelancaran peluru berpandu itu merupakan ujian kedua.
"Ujian pertama pada 27 September lalu gagal kerana kerosakan yang tidak dinyatakan dan terhempas 10 kilometer dari lokasi pelancaran,'' kata sumber itu.
Pelbagai sumber memberitahu, peluru berpandu baru itu dilengkapi teknologi lebih canggih untuk menembusi sistem pertahanan peluru berpandu di Eropah yang disokong AS.
Peluru berpandu Rusia itu menggunakan sejenis minyak baru yang membantu mengurangkan masa untuk menggunakan bahan dorong semasa peringkat pengaktifan pelancaran.
Pegawai Rusia percaya, keadaan itu membuatkan peluru berpandu tersebut sukar dikesan dan lebih mudah dikawal. - AFP

'via Blog this'

No comments: