Pages

Thursday, May 24, 2012

Majlis Keselamatan Britain bincang reaksi jika Iran diserang

myMetro | Majlis Keselamatan Britain bincang reaksi jika Iran diserang:

LONDON: Pemimpin Britain membincangkan bagaimana negara itu akan bertindak balas terhadap sebarang konfrontasi tentera di antara Israel dan Iran, termasuk mungkin membabitkan tentera lautnya.
Stesen penyiaran BBC semalam melaporkan, ketika enam negara kuasa besar dunia memulakan rundingan dengan Iran di Baghdad, BBC melaporkan, Majlis Keselamatan Kebangsaan dipengerusikan Perdana Menteri David Cameron bertemu minggu lalu bagi membincangkan isu itu.

“Mereka berbincang bukan sekadar kemungkinan konfrontasi ketenteraan, tetapi apa peranan, jika ada, yang akan dimainkan Britain dan adakah ia sah,” kata BBC.
Menurut BBC, Peguam kerajaan mula menyemak kesahihan sebarang pembabitan Britain dalam konflik itu, termasuk sokongan diplomatik untuk Israel melalui kemungkinan pembabitan tentera laut di rantau Teluk.

Menteri kanan dalam majlis itu juga diberitahu bahawa, jika rundingan dengan Iran gagal dan Israel menyerang kemudahan nuklear negara itu, ia mungkin mencetuskan perang di Timur Tengah. - AFP

'via Blog this'

No comments: