facebook
$entry.content.caption.value
NEW YORK - Selepas liputan meluas dan spekulasi mengenai penyenaraiannya sejak awal tahun ini, nilai saham Facebook akhirnya ditetapkan RM114 (AS&38) sesaham.

Ia akan diperdagangkan di pasaran New York mulai hari ini.

Dengan penetapan itu, Facebook boleh menjana dana RM48 bilion (AS$16 bilion) iaitu IPO teknologi terbesar dalam sejarah dan yang ketiga terbesar di Amerika Syarikat (AS).

Pada Mac 2008, Visa menjana hampir RM60 bilion (AS$19.7 bilion) manakala General Motors pula RM54 bilion (AS$18.1 bilion) pada November 2010.

Laporan media juga menyebut dengan penetapan harga itu, nilai syarikat berusia lapan tahun ini akan mencecah lebih RM312 bilion (AS$104 bilion).

Saham-saham laman sosial itu ditawarkan kepada pembeli semalam. Pembeli boleh menjual semula di pasaran terbuka mulai hari ini.

Kelmarin, Facebook memutuskan untuk menambah saham ditawarkan 25 peratus.

Kebanyakan pembeli dilaporkan terdiri daripada pelabur institusi, dana bersama dan dana lindung nilai.

Sebahagian saham juga diperuntukkan kepada pembeli individu tetapi ia memerlukan mereka memiliki dana atau pengalaman pelaburan.

Ketua Pegawai Eksekutif dan Pengasas Facebook, Mark Zuckerberg merancang untuk menjual 30.2 juta saham pada harga tawaran IPO dan ia akan menyumbang RM3.3 bilion (AS$1.1 bilion).

Selepas penawaran awal, Zuckerberg akan memegang 503.6 juta saham atau kira-kira 31 peratus syarikatnya. Pegangan itu bernilai RM57.3 bilion (AS$19.1 bilion).