Pages

Friday, April 6, 2012

Sejuta hijab sokong Shaima


SHAIMA mati tiga hari selepas dibelasah.
SHAIMA mati tiga hari selepas dibelasah.
LOS ANGELES: Jean Younis tidak akan memakai topi Easter di gereja Ahad ini. Sebaliknya pengurus pejabat di Gereja Adventist Lembah Bonita di bandar raya National di California itu akan mengenakan tudung wanita Muslim untuk menyokong keluarga dan teman Shaima Alawadi, imigran Iraq serta ibu lima anak yang mati pada 24 Mac lalu, tiga hari selepas dibelasah di kediamannya di El Cajon, California.
“Saya jangka akan mendapat reaksi, tetapi memang itu tujuan saya. Ia perlu dibincangkan,” kata Jean, 59, yang meramalkan kebanyakan anggota gereja akan menyokong atau menghormati tindakannya.
Dia adalah antara ramai wanita bukan Islam yang memuat naik gambar mereka memakai tudung pada “Satu Juta Hijab untuk Shaima Alawadi”, laman Facebook yang baru direka dan mempunyai hampir 10,000 pengikut Isnin lalu dan ratusan foto.

Pengikut lain yang menghantar mesej di laman itu mengenalkan diri mereka sebagai penganut Katolik, Quaker, Mennonite, Yahudi, Pagan dan ateis.

Shaima, 32, melarikan diri dari Iraq pada 1993 dan menetap di Dearbon, Michigan sebelum berpindah ke California di mana dia dan suaminya bekerja untuk tentera AS menawarkan latihan kebudayaan.

Penyokongnya bimbang kerana sentimen anti-Muslim di AS, pembunuhan Shaima yang dipercayai ramai berpunca daripada kebencingan terhadap wanita Islam bertudung, tidak akan dihiraukan. - DM

No comments: