Pages

Monday, April 30, 2012

Lebanon rampas tiga kontena senjata

Utusan Malaysia Online - Luar Negara:


DAMSYIK 29 April - Pegawai perisikan Lebanon hari ini menyoal siasat krew kapal Sierra Leone berhubung tuduhan membawa bekalan senjata untuk pemberontak Syria.
Menurut Lebanon, mereka merampas tiga kontena yang sarat dengan senjata berat, peluru meriam, roket, pelancar roket dan beberapa bahan letupan untuk diberikan kepada pemberontak Syria dari kapal yang beroperasi di Libya itu.
Pihak berkuasa Syria sebelum ini berulang kali mendakwa bahawa senjata telah diseludup dari Lebanon untuk disalurkan kepada pemberontak di negara itu.
Sementera itu, tentera kerajaan menembak mati sekurang-kurangnya 10 pemberontak di wilayah Damsyik, semalam, menurut Pertubuhan Pemantau Syria bagi Hak Asasi Manusia.
Seramai 20 orang awam turut terbunuh, lapan daripada mereka di tengah Hama, dua berhampiran Homs, tiga di Idlib, empat di Aleppo, empat di Damsyik dan seorang di al-Raqqah.
Agensi berita SANA turut melaporkan, tiga tentera dan dua pemberontak maut di bandar Aleppo dalam pertempuran antara tentera dan kumpulan bersenjata.
Kelmarin, Kesatuan Eropah (EU) menyuarakan kebimbangan berhubung potensi tercetusnya perang ekoran gencatan senjata yang berkuat kuasa pada 12 April lalu tercemar setiap hari.
Keganasan terbaru ini berlaku ketika veteran anggota pengaman Norway, Mejar Jeneral Robert Mood dalam perjalanan ke Syria selepas dilantik oleh Setiausaha Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), Ban Ki-moon untuk mengetuai misi pemantau. - AFP

No comments: