Pages

Monday, April 30, 2012

Gillard arah Ahli Parlimen terbabit skandal undur diri

Berita Harian Online | Gillard arah Ahli Parlimen terbabit skandal undur diri:


Craig Thomson
Craig Thomson
SYDNEY: Perdana Menteri Australia Julia Gillard semalam berkata beliau sudah meminta ahli Parlimen yang terbabit dalam skandal bayaran kepada pelacur supaya meninggalkan Parti Buruh, satu tindakan yang menggoncang kepimpinan rapuhnya dalam pemerintahan minoriti itu.

Craig Thomson, 48, yang mempunyai kepentingan undi bagi Gillard, didakwa menggunakan kad kredit bekas majikannya untuk membayar pelacur dan menikmati hidangan mewah serta mengeluarkan wang tunai sebelum beliau menjadi Ahli Parlimen.
Gillard berkata, Thomson berkeras menafikan dakwaan itu dan layak dianggap tidak bersalah tetapi beliau membuat keputusan berdasarkan keperluan untuk melindungi reputasi Parlimen.
Saya memaklumkan kepada Thomson bahawa saya sudah memutuskan adalah wajar bagi beliau untuk tidak lagi menyertai mesyuarat Parti Buruh. - Julia Gillard, Perdana Menteri Australia
“Saya memaklumkan kepada Thomson bahawa saya sudah memutuskan adalah wajar bagi beliau untuk tidak lagi menyertai mesyuarat Parti Buruh, iaitu digantung daripada parti ini,” kata Gillard memberitahu wartawan di Canberra.

Perdana Menteri berkata beliau juga meminta Speaker Parlimen Peter Slipper, yang berdepan dengan dakwaan melakukan gangguan seksual terhadap kakitangan lelaki dan menyalahguna perkhidmatan teksi supaya mengundur diri untuk satu jangka masa.

Gillard berkata Thomson dan Slipper, yang juga ahli parlimen bebas, menafikan tuduhan terhadap mereka dan beliau tidak mahu membuat pengadilan awal terhadap mereka tetapi perlu mengambil langkah untuk melindungi maruah kerajaan.

“Saya rasa rakyat Australia dengan penuh minat melihat Parlimen ini dan pada satu masa mereka menyaksikan awan hitam menyelubunginya. 
“Saya mahu memastikan rakyat Australia boleh melihat bangunan, institusi dan rasa hormat terhadap institusi ini,” katanya. - AFP.

No comments: