Pages

Friday, March 2, 2012

Pengurangan bajet pertahanan AS tanda lemah: Ayman

myMetro | Pengurangan bajet pertahanan AS tanda lemah: Ayman: DUBAI: Pemimpin al-Qaeda, Ayman al-Zawahri semalam menyifatkan keputusan Amerika Syarikat untuk mengurangkan bajet pertahanan dan berunding dengan kumpulan Taliban di Afghanistan sebagai tanda kemerosotan kuasa Washington.

Dalam mesej yanng disiarkan menerusi Internet, Ayman yang mengambil alih pucuk kepimpinan al-Qaeda selepas pembunuhan Osama bin Laden tahun lalu, juga berkata, kebangkitan rakyat yang melanda dunia Arab sejak tahun lalu, secara keseluruhannya bermotifkan Islam.


“Satu daripada tanda terbaru mengenai kemerosotan kuasa Amerika Syarikat ialah pengurangan bajet Jabatan Pertahanannya,” kata Ayman dalam rakaman audio selama 24 minit yang dimuatnaikkan menerusi laman web aktivis Islam.

Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama baru-baru ini mengumumkan bajet pertahanan untuk 2013 yang mencadangkan pengurangan belanjawan Pentagon, pertama kali sejak 1998. Ia membabitkan pengurangan anggota dan pembelian senjata.


“Faktor terbesar yang memaksa Amerika Syarikat mengurangkan bajet pertahanannya ialah bantuan Allah kepada mujahidin untuk mengancam ‘empayar jahat’ masa ini,” katanya.


Beliau juga menyifatkan usaha Amerika untuk berbaik-baik dengan Taliban, adalah satu lagi bukti kekalahan negara itu. - AFP


'via Blog this'

No comments: