Pages

Tuesday, March 6, 2012

Obama ikrar sekat Iran

myMetro | Obama ikrar sekat Iran: WASHINGTON: Presiden Amerika Syarikat, barack Obama berkata, beliau akan menggunakan segala ‘kuasa Amerika’ untuk memaksa Iran menghentikan program nuklearnya.

Ia akan dilakukan walaupun penilaian oleh agensi perisikan Amerika menunjukkan tiada lencongan dalam aktiviti nuklear Republik Islam itu yang bertujuan untuk keamanan.


Akhbar Los Angeles Times melaporkan pada 24 Februari lalu, satu laporan sulit yang mewakili pendapat 16 agensi perisikan Amerika menunjukkan Teheran tidak berusaha untuk menghasilkan senjata nuklear.

Tambahan pula, Agensi Tenaga Atom Antarabangsa (IAEA), dalam pemeriksaannya berulang kali, tidak menemui sebarang bukti lencongan program nuklear republik Islam berkenaan.


“Baik Amerika Syarikat mahupun Israel mendapati Iran masih belum memiliki senjata nuklear,” kata Obama ketika berucap pada sidang Jawatankuasa Hal Ehwal Awam Israel Amerika (AIPAC) di Washington, semalam.


Beliau bagaimanapun berkata, Amerika Syarikat merancang menggunakan semua elemen kuasa Amerika untuk menekan Iran dan menghalangnya daripada memperoleh senjata nuklear memandangkan Iran yang memiliki senjata nuklear akan dapat menyaingi kepentingan keselamatan Israel secara menyeluruh.

Obama selanjutnya berkata, meskipun beliau memilih diplomatik sebagai cara untuk menyelesaikan isu itu, Iran perlu menyedari mengenai azam Amerika Syarikat sama seperti mereka perlu menyedari mengenai hak kedaulatan Israel untuk membuat keputusan sendiri bagi memastikan keperluan keselamatannya. - Agensi


'via Blog this'

No comments: