Pages

Tuesday, March 6, 2012

Chavez akui penyakit barah berulang

Berita Harian Online | Chavez akui penyakit barah berulang: Hugo Chavez
Hugo Chavez
CARACAS: Presiden Venezuela, Hugo Chavez, semalam mengaku secara terbuka untuk kali pertama bahawa penyakit barah yang dihidapinya kembali menyerang dan berkata beliau berdepan pusingan baru rawatan radioterapi selepas ketumbuhan berpenyakit kedua dibuang di Cuba.

Berita itu bukan saja meletakkan Venezuela dalam keadaan tidak menentu tetapi memberi implikasi di seluruh rantau berkenaan dan jangkaan lelaki yang yang digambarkan sebagai tokoh berkuasa di Amerika Latin mungkin terpaksa berundur dari pentas umum walaupun untuk sementara.
Pemimpin berusia 57 tahun itu menjalani pembedahan di Havana minggu lalu untuk membuang apa yang digelar sebagai ‘perubahan berbahaya pada tubuh’, di bahagian pinggul, bahagian sama ketumbuhan pertama dibuang pada Jun 2011.
Selepas pembedahan awal dan kemoterapi, Chavez, musuh utama Amerika Syarikat, mengisytiharkan dirinya bebas daripada penyakit itu.

Chavez, yang berada di Cuba untuk rawatan sejak 24 Februari lalu, kelmarin berkata ketumbuhan baru itu sepanjang dua sentimeter, lebih kecil berbanding tumor pertama, yang digambarkan sebesar bola besbol.

Pegawai di Caracas tidak memberitahu jenis barah yang dihidapi Presiden itu tetapi menafikan ia merebak ke organ lain, seperti yang disyaki ramai pemerhati.

Pemimpin Venezuela itu meluahkan kelegaan berhubung ketiadaan perubahan tambahan di bahagian terjejas dan organ berhampiran, yang disifatkan sebagai petanda barah tidak menyerang seluruh tubuhnya. – AFP

'via Blog this'

No comments: