Pages

Tuesday, March 13, 2012

5 beranak diserang api misteri

5 beranak diserang api misteri - Kelantan - Sinar Harian:
5 beranak diserang api misteri
KOTA BHARU- Lima beranak kini terlalu penat untuk memadam api misteri apabila sekali lagi selepas lebih setahun reda, kebakaran ajaib itu berlaku semula di rumahnya di Kampung Bunga Emas, Penambang, di sini.
Lebih buntu keluarga berkenaan terpaksa bersengkang mata tidak lelap tidur dan bergilir-gilir berjaga hampir empat hari sejak diserang api tersebut kerana bimbang keselamatan diri.
Kira-kira jam 1.40 petang semalam wartawan Sinar Harian berpeluang menyaksikan sendiri api misteri tersebut membakar tudung hijau pemilik rumah tersebut, Zainab Sulaiman, 75,di dalam sebuah bilik selepas disedari cucunya Wan Norfatini Wan Hanafi, 12, setelah terhidu bau asap.
Lali dengan kejadian tersebut, Zainab kini tidak panik, malah dengan tenang mengambil kain basah memadam api terbabit sambil berselawat sebelum ianya menjadi lebih besar.
Sejak kemunculan api terbabit terdapat penduduk kampung dan sanak saudara yang masuk ke dalam rumah untuk melihat secara lebih dekat kebakaran itu pengsan malah ada menangis dengan sendirinya.
Zainab yang tinggal di rumah berkenaan sejak 34 tahun lalu berkata, kemunculan api tersebut disedari cucunya, pada Jumaat lalu kira-kira jam 4.30 petang ketika bersedia untuk menunaikan solat Asar.
“Sebelum ini kami sudah lega kerana lebih setahun kejadian ini tidak berlaku namun, Jumaat lalu saya terkejut apabila api terbabit muncul semula dan membakar almari di ruang tamu rumah,” katanya ketika ditemui di rumahnya semalam.
Tidak terhenti di situ sahaja pada hari berikutnya kira-kira 15 kali kebakaran kecil berlaku dan lebih mengejutkan keluarga Zainab apabila api terbabit muncul semula sebanyak 33 kali dua hari lalu seawal jam 7.45 pagi lagi menyebabkan penduduk terpaksa menghubungi bomba sebelum mengawalnya.
Api yang muncul di rumah berkenaan tersebut juga turut membakar beberapa helai baju, songket, tilam, wayar elektrik, perkakas perkahwinan untuk disewa dan kerusi bayi.
Selain itu, terdapat kejadian aneh lain berlaku iaitu beras dicampurkan dengan pewarna kemerahan dan hari ini (semalam) kira-kira jam 1.15 petang jubah kesayangan Zainab dibelinya bulan lalu turut disambar api.
“Sekarang ini, kami sudah buntu walaupun api tersebut dipadamkan ia akan terbakar di tempat lain. Apa-apa pun saya reda dengan ujian ALLAH SWT dan saya tidak putus-putus berdoa supaya kami sekeluarga dilindungi. Bukan kami tidak berikhtiar, pada kejadian pertama kali lalu ada ustaz yang datang membantu dan sembahyang hajat beramai-ramai oleh penduduk kampung termasuk usaha pihak bomba mengajar cara mengawal kebakaran tetapi kali ini ia menghantui kami lagi,” katanya.
Kemunculan api terbabit turut menyebabkan tangan Zainab dan menantunya, Rafeah Zakaria, 39 melecur serta terpaksa makan dalam suasana gelap pada sebelah malam disebabkan wayar elektrik hangus.
Pada penghujung Disember 2010, Sinar Harian melaporkan kejadian seumpama itu berlaku di rumah tersebut sehingga mendapat perhatian pelbagai pihak untuk mengawal api terbabit daripada terus mengganggu keluarga itu.
Ketika kejadian pertama kali di rumah terbabit Zainab memaklumkan wang RM2,000 hilang daripada simpanan, beras dimasukkan pewarna merah dan budu manakala pakaian digunting.

'via Blog this'

No comments: