Pages

Friday, February 17, 2012

Pemberontak Syria tolak tawaran


Asap tebal kelihatan dari loji penapisan minyak di bandar Homs kelmarin selepas ia diletupkan oleh pemberontak walaupun ia dikawal ketat oleh tentera kerajaan. - REUTERS


AMMAN 16 Feb. - Pemimpin pembangkang Syria dan negara Barat, hari ini menolak tawaran baru Presiden Bashar al-Assad untuk mengadakan pilihan raya pelbagai parti, ketika tentera terus menggandakan serangan di kawasan yang dikuasai pemberontak.
Media Syria, semalam melaporkan, Bashar menawarkan referendum untuk membentuk Perlembagaan baru pada 26 Februari ini, sekali gus membentuk sistem pemerintahan berbilang parti di bawah Parti Baath yang memerintah sejak 1963.
Pilihan raya Parlimen itu akan diadakan dalam tempoh 90 hari, sebaik-baik sahaja draf itu diluluskan.
Parti-parti baru tidak boleh ditubuhkan berdasarkan kepentingan agama atau wilayah, sekali gus mengetepikan parti Ikhwan Muslimin atau parti puak Kurdis yang mencari peluang untuk mendapatkan kuasa autonomi.
Perlembagaan baru itu juga akan membolehkan Presiden yang dipilih memerintah selama dua penggal dalam tempoh tujuh tahun.
Ahli Majlis Kebangsaan Syria (SNC) dan Ikhwan Muslimin, Melhem al-Droubi berkata, Bashar perlu meletakkan jawatannya serta-merta.
Amerika Syarikat (AS) turut menolak pelan referendum tersebut, kata jurucakap White House, Jay Carney.
"Rejim Bashar hanya menunggu masa untuk jatuh," katanya.
Sementara itu, seramai 37 rakyat Indonesia, termasuk 18 pekerja asing dan 17 pelajar, bersama keluarga masing-masing dijadual tiba Jakarta hari ini selepas meninggalkan Syria.
Kementerian Luar Indonesia berkata, kedutaannya di Damsyik turut membantu mengeluarkan enam pekerja rakyat Indonesia dari kawasan konflik, termasuk di Homs yang menjadi medan pertempuran antara pasukan tentera dan pemberontak.
Katanya, sembilan pekerja warga Indonesia telah dihantar pulang awal bulan ini dan masih terdapat 90 pekerja di Kedutaan Indonesia di Damsyik yang masih menunggu permit dan pembayaran gaji. - REUTERS/DPA
Utusan Malaysia Online - Luar Negara:

'via Blog this'

No comments: