Pages

Tuesday, February 7, 2012

Obama tidak berminat guna kuasa ketenteraan ke atas Iran



PENUNJUK perasaan memegang sepanduk berbunyi 'Tiada Perang Ke Atas Iran' semasa mengadakan protes di Los Angeles, kelmarin. - AFP


WASHINGTON 6 Feb. - Presiden Barack Obama hari ini berkata, terdapat beberapa risiko penting yang perlu dipertimbangkan sebelum sebarang tindakan ketenteraan diambil ke atas Iran.

Beliau dengan jelas turut menyatakan tidak mahu melihat lebih banyak konflik di rantau Teluk yang merupakan pengeluar minyak dunia.

Dalam wawancara bersama NBC, Obama berkata beliau tidak percaya Iran mempunyai 'keupayaan' untuk menyerang Amerika Syarikat (AS) sambil meredakan ancaman daripada Teheran dengan menyatakan mahu menyelesaikan konflik secara diplomatik.

"Sebarang peningkatan aktiviti tentera di Teluk akan menimbulkan gangguan dan memberi kesan besar kepada kita. Ia juga akan memberi kesan besar kepada harga minyak dunia.

"Kita masih mempunyai tentera di Afghanistan, negara yang bersempadan dengan Iran, tetapi buat masa ini penyelesaian secara diplomatik menjadi pilihan," kata Obama.

Komen beliau dibuat selepas Turki menyuarakan kebimbangan bahawa serangan ke atas Iran akan mencetuskan bencana besar.

Menurut Obama, Israel masih lagi belum memutuskan mengenai tindakan mereka berhubung isu program nuklear Iran, tetapi memandang serius rancangan itu.

"Keutamaan saya tetap keselamatan AS dan juga Israel. Kami akan bekerjasama dalam menyelesaikan masalah ini, terutamanya secara diplomatik," ujar Obama dalam wawancara itu.

Pemimpin Iran dengan pantas memberi reaksi berhubung spekulasi bahawa Israel akan menyerang negara itu dalam tempoh beberapa bulan bagi menghalang program nuklear Teheran yang didakwanya membangunkan senjata nuklear.

Republik Islam itu memberi amaran akan menyerang balas jika mana-mana negara melancarkan serangan ke atasnya.

Iran bertegas program nuklear mereka adalah bertujuan untuk kegunaan awam. - REUTERSUtusan Malaysia Online - Luar Negara:

'via Blog this'

No comments: