Pages

Sunday, February 5, 2012

Dua negeri Australia tenggelam


GAMBAR disiarkan oleh pihak berkuasa New South Wales menunjukkan bahagian utara negeri berkenaan ditenggelami air bah kelmarin.


SYDNEY - Ribuan penduduk terputus hubungan semalam selepas hujan lebat menyebabkan air beberapa tebing sungai pedalaman timur Australia melimpah dengan sebahagian keluarga diancam ular berbisa ketika berlindung di bumbung rumah, kata pasukan penyelamat.

Di Queensland sahaja lebih 11,000 orang terputus hubungan, setahun selepas sekitar 35 orang maut dalam banjir kilat yang turut menenggelamkan 30,000 kediaman di negeri berkenaan dan New South Wales (NSW).

Beberapa pekerja penyelamat berkata, paras air sungai di beberapa bahagian meningkat ke paras tertinggi dalam tempoh setengah abad dengan air bah menenggelami sebahagian besar tanaman termasuk kapas, tebu, kacang soya dan jagung.

Bacaan banjir di beberapa batang sungai di negeri NSW dan Queensland mencatat paras melebihi 13 meter.

Biro Meteorologi Australia pula meramalkan banjir akan berterusan selama beberapa hari malah, di beberapa kawasan, ia dijangka berlanjutan hingga beberapa minggu.

Beberapa pekerja penyelamat berkata, bandar Moree yang terketak di kawasan paling teruk terjejas banjir di utara NSW kini terputus hubungan dengan dunia luar.

Pihak berkuasa menggunakan beberapa buah helikopter dan pesawat untuk menyelamatkan mangsa dan menggugurkan bantuan dengan ramai penduduk diancam ular-ular berbisa yang mendiami bumbung rumah mereka bagi mengelak air banjir.

"Kawasan paling teruk terjejas bagi kami adalah di sekitar bMoree dengan 10,000 orang terputus hubungan," kata seorang jurucakap Perkhidmatan Kecemasan Negara, Phil Campbell

Menurutnya, setakat ini, lebih 2,000 orang sudah dipindahkan dengan lebih 16,000 orang terputus hubungan di NSW. - ReutersKosmo! Online - Dunia:

'via Blog this'

No comments: