Pages

Sunday, February 5, 2012

223 korban cuaca sejuk di Eropah


KIEV 4 Feb. - Sebanyak 223 mangsa menjadi korban cuaca buruk yang melanda Eropah sepanjang minggu ini, dengan Ukraine mencatat angka kematian paling tinggi iaitu 101 orang.

Sebanyak 64 daripadanya ditemui maut di jalanan akibat cuaca sejuk melampau, sementara beribu-ribu lagi terperangkap di perkampungan pergunungan di Serbia. Di Itali, terusan Venice membeku, malah Rom juga diselimuti salji.

Suhu paling rendah dicatatkan di Republik Czech iaitu jatuh sehingga -38.1 darjah Celsius di bawah paras beku sepanjang malam kelmarin.

Hampir 1,600 penduduk mendapatkan rawatan bagi masalah frost-bite dan hipotermia, manakala beribu-ribu lagi ditempatkan di pusat perlindungan sementara.

Di Poland, cuaca beku mencatatkan lapan lagi kematian sepanjang 24 jam lalu, menjadikan angka korban meningkat 37 orang sejak cuaca sejuk mencengkam negara itu seminggu lalu.

Sementara itu di Bulgaria, sebahagian Sungai Danuba membeku, enam mangsa ditemui terkorban menjadikan jumlahnya 16 orang sepanjang minggu ini. - AFPUtusan Malaysia Online - Luar Negara:

'via Blog this'

No comments: