Pages

Tuesday, January 31, 2012

Pasukan nuklear PBB tiba di Iran

Pasukan nuklear PBB tiba di IranTEHRAN - Pasukan nuklear Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) tiba di Tehran, semalam, bagi satu misi dakwaan Iran sedang membangunkan senjata nuklear.

Delegasi agensi nuklear PBB itu disertai dua pakar senjata kanan, Jacques Baute dari Perancis dan Neville Whiting dari Afrika Selatan, mengeluarkan cada-ngan Iran mungkin bersedia menangani beberapa isu berkaitan tuduhan berkenaan.

Pasukan itu turut disertai Agensi Kuasa Atom Antarabangsa (IAEA) yang diketuai Timbalan Pengarah, Jeneral Herman Nackaerts, yang bertanggungjawab ke atas fail nuklear Iran, serta Ketua IAEA, Yukiya Amano dan Rafael Grossi.

Jelas Nackaerts, pihaknya mengharapkan Iran dapat memberi kerjasama terhadap misi menyiasat tuduhan Iran membangunkan senjata nuklear.

Dilaporkan, kemungkinan mereka akan mengadakan lawatan di bawah tanah pengayaan urainuim Frodo berhampiran kota suci Qom, Tehran.

Lawatan tiga hari itu me­nyaksikan pasukan nuklear PBB bakal memohon kebenaran bercakap dengan saintis utama Iran yang dipercayai bekerja untuk pembinaan program senjata itu, selain memeriksa dokumen-dokumen berkaitan dengan kerja sedemikian dan perjanjian keselamatan dari pihak berkuasa Iran yang membenarkan lawatan di tempat-tempat berkait dengan tuduhan tersebut. Dalam pada itu, Amerika Syarikat dan sekutu-sekutunya panas dan bimbang program pengayaan urainium Iran mungkin menghasilkan bahan senjata nuklear dan mahukan ianya dihentikan, namun dibantah Iran yang berpendapat sebaliknya.Pasukan nuklear PBB tiba di Iran - Global - Sinar Harian:

'via Blog this'

No comments: