Pages

Wednesday, January 18, 2012

Kapten kapal disoal siasat




Kapten kapal persiaran mewah Costa Concordia, Kapten Francesco Schettino (kanan) diiringi seorang anggota Itali di Grosseto pada 14 Januari lalu. - AFP


GIGLIO 17 Jan. - Kapten sebuah kapal persiaran mewah Itali, yang terbalik di perairan pantai barat negara ini disoal siasat oleh pihak berkuasa pada satu sesi siasatan hari ini.
Francesco Schettino yang ditahan sejak Sabtu lalu boleh dikenakan hukuman penjara 15 tahun atas tuduhan membunuh, menyebabkan nahas kapal dan meninggalkan kapalnya sebelum semua penumpang diselamatkan, menurut pendakwa raya Itali, Francesco Verusio.
Pada sesi tertutup itu, hakim siasatan perlu memutuskan sama ada Schettino akan terus ditahan berhubung kemalangan yang setakat ini meragut tujuh nyawa termasuk satu mayat yang ditemui hari ini.
Kapten kapal Costa Concordia itu belum disoal siasat, sebelum ini tetapi lebih 100 saksi termasuk penumpang dan krew telah ditemu bual, kata Verusio.
Peguam kapten itu, Bruno Leporatti berkata, Schettino 'terkejut, kecewa dan sedih atas kehilangan nyawa dan fikirannya sangat terganggu'.
Pendakwa raya Itali menolak kesilapan teknikal sebagai punca kemalangan, sebaliknya berkata, kapten tersebut yang berada di anjungan kapal ketika kejadian telah melakukan 'kesilapan besar'.
Lewat semalam ketua pengawal pantai Itali, Marco Brusco berkata, 29 orang dari kapal yang separuh tenggelam itu masih hilang, peningkatan mendadak daripada 16 orang yang dilaporkan sebelum ini.
Katanya, mereka yang hilang itu terdiri daripada empat krew dan 25 penumpang
Kejadian itu berlaku pada malam Sabtu lalu apabila Kapal Costa Concordia melanggar batu berdekatan pulau di pantai barat Itali. - AGENSI

No comments: