Pages

Monday, January 16, 2012

Amaran Iran untuk Teluk

TEHERAN: Iran semalam mengingatkan negara Teluk supaya tidak menambah eksport minyak mereka untuk mengatasi kekurangan bahan itu yang berlaku akibat daripada sekatan baru AS dan Kesatuan Eropah ke atasnya.

Menurut wakil Iran ke Pertubuhan Negara Pengeksport Petroleum (Opec), Mohammad Ali Khatibi, jika negara jiran membantu mengatasi kekurangan minyak yang berlaku, Teheran “tidak akan menganggap mereka sebagai sahabat.” “Mereka akan bertanggungjawab atas apa yang berlaku,” katanya dipetik akhbar Sharq.


Mohamad Ali berkata, tiada sesiapa yang dapat menjangka kesan yang akan berlaku. Amaran itu dibuat ketika Iran terus ditekan pelbagai pihak ekoran program nuklear yang didakwa Barat sebagai cubaan Republik Islam itu untuk membuat bom atom.

Tuduhan itu disangkal oleh Teheran.


Jika sekatan baru dikenakan, ekonomi Iran sebagai negara yang banyak bergantung kepada minyak dijangka terjejas.


Tekanan ketenteraan juga semakin meningkat, dengan AS dan Britain menghantar kapal perang ke rantau Teluk, manakala laporan lain pula mengesyaki Israel mungkin melancarkan serangan udara terhadap tapak loji nuklear Iran.

Rabu lalu, seorang saintis Iran yang terbabit dalam program berkenaan maut dalam letupan selepas keretanya diletakkan bom. Sebelum itu, Teheran mengancam menutup Selat Hormuz yang menjadi laluan 20 peratus perdagangan minyak dunia.


Pegawai kanan Agensi Tenaga Atom Antarabangsa (IAEA) akan melawat Iran pada 28 Januari ini bagi membincangkan aktiviti mencurigakan seperti dipetik dalam laporan badan itu dua bulan lalu.

Pada 23 Januari ini pula, Menteri Luar EU dijangka mengumumkan sekatan baru ke atas eksport minyak Iran dan mungkin menyasarkan bank pusat negara itu. - AFP

myMetro | Amaran Iran untuk Teluk:

'via Blog this'

No comments: