Pages

Thursday, January 19, 2012

Aktivis antipaus tempur nelayan Jepun




Anak kapal nelayan paus Jepun, Yushin Maru No. 2 menembak menggunakan meriam air ke arah bot aktivis Sea Shepherd Conservation Society di Lautan Selatan, kira-kira 483 km ke utara Semenanjung Mawson dekat Antartika, semalam. - REUTERS


SYDNEY 18 Jan. - Tiga aktivis anti pemburuan paus mengalami kecederaan akibat terkena cangkuk dan batang buluh selepas bertempur dengan kumpulan pemburu ikan paus Jepun di Lautan Selatan, hari ini.
Kumpulan aktivis Sea Shepherd dalam laman webnya berkata, kejadian itu berlaku di kawasan laut yang terletak kira-kira 482 kilometer di utara Semenanjung Mawson di persisiran pantai Antartika.
Kapten kapal aktivis Steve Irwin, Paul Watson berkata, dia bersama krew cuba memperlahankan kapal Jepun Yushin Maru No. 2 yang mengekori kapalnya secara berbahaya.
Katanya, seorang krew dari Amerika Syarikat, Brian Race mengalami kecederaan di bawah mata dan hidung akibat terkena buluh, manakala jurukamera dari Afrika Selatan, Russell Bergh dan jurugambar dari Perancis, Guillaume Collet, mengalami lebam terkena cangkuk besi.
Satu rakaman video menunjukkan meriam air ditembak dari kapal Jepun ke arah bot getah berwarna hitam, manakala kumpulan aktivis yang menaiki kapal kecil bertindak melontar sejenis peluncur ke arah kapal pemburu terbabit.
Jurucakap Institut Kajian Cetacean (ICR) Jepun, Glenn Inwood berkata, kumpulan aktivis cuba memotong tali menggunakan pisau, melontar cangkuk pada pukat cuba merosakkan kipas kapal.
"Dua tali yang diubah suai dengan mempunyai besi berat digunakan kumpulan terbabit untuk merosakkan kipas dan mereka turut melemparkan 30 botol cat.
"Pihak kapal Jepun kemudiannya bertindak menggunakan batang buluh untuk menolak bot getah tersebut daripada menghampiri.
"Berkemungkinan aktivis yang tercedera itu disebabkan terkena cangkuk mereka sendiri," katanya. - REUTERS

No comments: