Pages

Wednesday, December 14, 2011

Penunjuk perasaan mengamuk di Seoul

Kosmo! Online - Dunia:



AFP
DUA anggota polis menangkap seorang penunjuk perasaan Korea Selatan yang memandu sebuah kereta dan merempuh sebuah bas polis di Kedutaan China di Seoul semalam.


SEOUL - Seorang pemandu Korea Selatan yang memandu kereta merempuh sebuah bas polis yang mengawal Kedutaan China beberapa kali semalam di sini.

Menurut beberapa saksi, kejadian itu berlaku pada satu tunjuk perasaan yang membantah pembunuhan seorang anggota pengawal pantai Korea Selatan oleh seorang nelayan China.

Lelaki dalam lingkungan usia 30 tahun itu memandu keretanya dan merempuh sebanyak tiga hingga empat kali ke arah salah sebuah bas yang melindungi Kedutaan China.

Beberapa anggota polis menyembur cermin keretanya dengan alat pemadam api bagi mengelak dia melakukan perbuatan tersebut.

Dia kemudian keluar dari kereta tersebut dan ditahan. Tiada yang cedera dalam kejadian itu.

Lebih 100 orang veteran tentera dan aktivis menunjuk perasaan di luar kedutaan tersebut untuk mengutuk tindakan seorang kapten nelayan China yang membunuh seorang anggota pengawal pantai pada Isnin lalu.

Kapten kapal itu telah menikam anggota pengawal tersebut dan mencederakan seorang lagi anggota berkenaan.

Kejadian itu berlaku semasa anggota pengawal pantai berkenaan cuba untuk menangkap nelayan China kerana menangkap ikan secara haram di Sungai Kuning, Korea Selatan. - AFP

No comments: