Pages

Monday, December 19, 2011

Penduduk Wukan di China memberontak



Ribuan penduduk pekan Wukan di Guangdong mengadakan tunjuk perasaan membantah parti komunis yang merampas tanah mereka, kelmarin. - AFP


WUKAN 18 Dis. - Beberapa penunjuk perasaan dari sebuah pekan di selatan China memberi amaran akan berarak ke pejabat-pejabat kerajaan pada Rabu ini jika mayat seorang pemimpin tempatan tidak diserahkan dan empat penduduk kampung mereka dibebaskan dari tahanan polis.

Seramai 13,000 penduduk Wukan yang tinggal di wilayah Guangdong kini sedang memberontak secara terbuka terhadap pegawai-pegawai rasmi dan telah menghalau keluar pemimpin Parti Komunis tempatan yang didakwa mencuri tanah mereka selama bertahun-tahun.

Kebanyakan perniagaan tempatan dan sekolah ditutup serta disekat oleh polis dari minggu lepas ekoran protes keganasan yang berlaku selama beberapa bulan disebabkan rampasan tanah.

Pihak berkuasa memberi amaran akan mengambil tindakan keras ke atas orang yang memulakan kekacauan itu ekoran penangkapan lima penduduk kampung dan seorang daripada mereka mati Ahad lalu dalam tahanan polis.

Menurut pihak berkuasa, Xue Jinbo, 42, mengalami serangan jantung tetapi saudara-mara Jinbo yang melihat mayatnya mendakwa dia dipukul sehingga mati.

Penduduk kampung memberi amaran akan berarak ke pejabat-pejabat kerajaan di bandar Lufeng pada Rabu ini melainkan jika mayat Xue Jinbo dikembalikan dan empat lagi penduduk kampung yang masih dalam tahanan polis dibebaskan.

Penduduk kampung mengadu bahawa pemimpin-pemimpin tempatan mencuri tanah mereka selama beberapa dekad lalu. - AFP

Utusan Malaysia Online - Luar Negara:

No comments: