Pages

Wednesday, December 7, 2011

PBB gesa Vietnam tutup pusat pemulihan dadah

Berita Harian Online | PBB gesa Vietnam tutup pusat pemulihan dadah:

HANOI: Pakar yang dilantik Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) menggesa kerajaan Vietnam menutup pusat pemulihan untuk penagih dadah dan pekerja seks berikutan kritikan penderaan oleh kumpulan hak asasi antarabangsa yang menyifatkannya sebagai tidak produktif.

Wakil khas Majlis Hak Kemanusiaan PBB, Anand Grover, berkata pada akhir lawatan 10 hari ke Vietnam, pusat itu melanggar hak penagih dadah dan ia tidak berkesan. Beliau berkata kerajaan perlu meluaskan rawatan alternatif untuk penagih dadah.
“Tahanan dinafikan hak untuk bebas daripada rawatan yang tidak dipersetujui selain hak mendapatkan persetujuan dalam semua keputusan mengenai perubatan,” katanya dalam satu kenyataan.
Kritikannya diikuti satu laporan Pemerhati Hak Kemanusiaan yang meminta Vietnam menutup pusat pemulihan dadah yang dikatakan mendedahkan tahanan kepada penderaan.

Grover berkata tahanan wajib di pusat turut menimbulkan kebimbangan mengenai proses tahanan, yang ‘tidak ada hak untuk mengetahui kes terhadap mereka dan mencabarnya di mahkamah sebelum keputusan dibuat,’. – AP

No comments: