Pages

Friday, December 23, 2011

Kemboja-Thai setuju undur tentera di sempadan


Tea Banh (kanan) bersama Yuthasak Sasiprapha di Phnom Penh, Kemboja, kelmarin. - REUTERS


PHNOM PENH 22 Dis. - Kemboja dan Thailand bersetuju untuk mengundurkan tentera masing-masing daripada satu kawasan di sempadan negara yang dituntut kedua-dua pihak, kata laporan media hari ini.
Bagaimanapun, media melaporkan tiada jadual ditetapkan untuk melaksanakan tindakan berkenaan.
Akhbar Phnom Penh Post berkata, kedua-dua negara jiran itu bersetuju untuk melaksanakan perintah Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) pada Julai lalu yang mengarahkan mereka mengundurkan tentera dari kawasan berdekatan kuil purba Preah Vihear dan membenarkan pemerhati Indonesia memantau gencatan senjata tersebut.
''Oleh itu, sepatutnya tidak akan timbul sebarang halangan dan saya ingin mengesahkan proses ini akan melibatkan penyertaan pemerhati Indonesia, Thai dan Kemboja,'' kata Menteri Pertahanan Kemboja, Tea Banh dalam satu pertemuan semalam di sini.
Katanya, kumpulan pemerhati itu akan bertugas dengan segera untuk memperincikan pengunduran tentera tersebut.
Menteri Pertahanan Thai, Yuthasak Sasiprapha berkata, kedua-dua pihak akan mengundurkan tentera masing-masing secepat mungkin apabila Bangkok meluluskan perjanjian itu.
Kemboja dan Thailand bertempur di sempadan sejak beberapa tahun ini terutama berdekatan Preah Vihear yang dianugerahkan oleh ICJ kepada Kemboja pada 1962.
Kedua-dua pihak mendakwa kawasan yang berdekatan kuil purba itu masih belum diputuskan milik siapa oleh mahkamah antarabangsa itu.
Perdana Menteri baru Thai, Yingluck Shinawatra bersetuju dengan rakan sejawatannya dari Kemboja, Hun Sen pada September lalu untuk mengundurkan tentera dari kawasan tuntutan berkenaan. - DPA
Utusan Malaysia Online - Luar Negara:

'via Blog this'

No comments: