Pages

Sunday, November 20, 2011

Seif al-Islam kena tangkap

GAMBAR Seif al-Islam yang disiarkan Free Libya TV semalam selepas ditangkap dan kini berada di satu lokasi rahsia. Gambar kecil Seif al-Islam sebelum ditangkap.
GAMBAR Seif al-Islam yang disiarkan Free Libya TV semalam selepas ditangkap dan kini berada di satu lokasi rahsia. Gambar kecil Seif al-Islam sebelum ditangkap.
Dua pembantu tak sempat seludup anak Gaddafi ke Niger

TRIPOLI: Anak lelaki Muammar Gaddafi, Seif al-Islam ditangkap di sebuah bandar di selatan Libya bersama dua pembantunya yang cuba menyeludup beliau keluar dari negara itu ke negara jiran, Niger, kata komander tentera semalam.
Bashir al-Tlayeb dari Briged Zintan berkata Seif al-Islam ditangkap di pekan gurun Obari, berdekatan bandar selatan Sabha kira-kira 650 kilometer, ke selatan Tripoli.
Beliau tidak menjelaskan bagaimana Seif al-Islam ditangkap tetapi berkata anak lelaki bekas pemimpin Libya, Muammar Gaddafi yang digulingkan, dibawa ke Zintan, kampung halaman satu daripada briged revolusi terbesar di Libya.

Al-Tlayeb berkata kini terpulang kepada pemerintah Libya, Majlis Peralihan Kebangsaan (NTC) untuk memutuskan di mana bekas pemimpin Libya itu bakal diadili.

Seif al-Islam, dianggap pewaris Gaddafi tetapi kedudukannya jauh daripada kenyataan. Beliau berdepan tentangan hebat daripada kumpulan pemimpin rejim dan daripada adik lelakinya, Mutassim, berkhidmat sebagai penasihat keselamatan kebangsaan.

Mutassim, 34, turut terbunuh pada 20 Oktober bersama-sama Gaddafi. Sebelum itu, adik lelakinya Khamis, 28, dan Seif al Arab, 29, turut terbunuh dalam perang saudara di Libya. Seorang lagi anak Gaddafi, al Saadi melarikan diri ke Niger pada September dan dilayan sebagai pelarian di negara itu. Ibunya, Safiya dan adik perempuannya, Aisha turut melarikan diri ke Niger.
Lahir pada 1972, Seif al-Islam anak sulung daripada tujuh beradik hasil perkahwinan Gaddafi dan Safiya.

Beliau menarik perhatian Barat beberapa tahun kebelakangan ini dengan menggelarkan diri reformis liberal dengan disokong kuat bapanya dalam pertempuran dengan pemberontak pada hari-hari terakhir rejim.

Seif menyembunyikan diri selepas Tripoli jatuh ke tangan pasukan revolusi. – AP
Berita Harian Online | Seif al-Islam kena tangkap:

'via Blog this'

No comments: