Pages

Friday, November 11, 2011

Rasulullah Pembawa Rahmat dan Tidak Melaknat

Dalam sebuah hadith yang diriwayatkan oleh Imam Muslim bahawa Abu Hurairah melaporkan, Rasulullah s.a.w. diminta mendoakan keburukan terhadap golongan musyrikin, lantas baginda menjawab, Aku tidak diutuskan untuk melaknat manusia, tetapi sebagai rahmat kepada seluruh manusia.

Para nabi terdahulu dibenarkan melaknat, misalnya Nabi Isa melaknat kaumnya sehingga ditukarkan menjadi babi dan Nabi Daud melaknat kaumnya sehingga menjadi kera.

Al-Maidah [60] Katakanlah: Mahukah, aku khabarkan kepada kamu tentang yang lebih buruk balasannya di sisi Allah daripada yang demikian itu? Ialah orang-orang yang dilaknat oleh Allah dan dimurkaiNya dan orang-orang yang dijadikan di antara mereka sebagai kera dan babi dan penyembah Taghut. Mereka inilah yang lebih buruk kedudukannya dan yang lebih sesat dari jalan yang betul…

Dan sesungguhnya kamu telah mengetahui (bagaimana buruknya akibat) orang-orang di antara kamu yang melanggar (larangan) pada hari Sabtu, lalu Kami berfirman kepada mereka: “Jadilah kamu kera yang hina”. (Baqarah:65).

Rasulullah s.a.w. pernah melaknat kaum kafir yang membunuh 70 orang sahabat Baginda setelah diminta untuk membawa mereka berdakwah di sebuah kampung oleh seorang munafik. Setelah mengetahui kematian mereka Baginda membaca qunut selama sebulan dalam setiap sembahyang 5 waktu. Baginda berqunut selama sebulan mendoakan kecelakaan ke atas mereka. (Hadis riwayat Imam Bukhari)

Namun akhirnya Rasulullah s.a.w. dilarang oleh Allah s.w.t. melalui malaikat Jibril daripada melaknat umatnya kerana Baginda adalah pembawa rahmat. Allah melarang Nabi dari melaknat orang lain walaupun ke atas golongan kafir:

Ali-Imran [128] Engkau tidak berhak sedikitpun (wahai Muhammad) dalam urusan (orang-orang yang ingkar) itu (kerana urusan mereka tertentu bagi Allah), samada Dia menerima taubat mereka ataupun Dia menyeksa mereka kerana sesungguhnya mereka itu orang-orang yang zalim.

Rasulullah Pembawa Rahmat dan Tidak Melaknat « Nasbun Nurain:

'via Blog this'

No comments: