Pages

Tuesday, November 15, 2011

Penghantaran Putera William ke Falkland dipertahan

Kosmo! Online - Dunia:



PUTERA William yang bertindak selaku juruterbang helikopter pencari dan penyelamat, Sea King akan ditugaskan ke Pulau Falkland pada tahun depan.


LONDON - Pegawai-pegawai Britain kelmarin mempertahankan tindakan menghantar Putera William untuk bertugas di Kepulauan Falkland selepas Argentina mengecam tindakan tersebut sebagai mencetuskan provokasi.

Kementerian Pertahanan pada minggu ini mengumumkan bahawa Putera William, 29, yang bertugas sebagai juruterbang pencari dan penyelamat Tentera Udara Diraja Britain akan dihantar ke pos tentera di Kepulauan Falklands selama enam minggu pada tahun depan.

Penghantaran beliau yang akan dibuat menjelang sambutan ulang tahun ke-30 kekalahan Argentina kepada Britain dalam perang Falkland mencetuskan kemarahan beberapa pemimpin Argentina.

Seorang pegawai Argentina, Sebastian Brugo memberitahu akhbar negara berkenaan, La Nacionbahawa langkah itu bersifat provokatif.

Ketua angkatan bersenjata Britain, David Richards bagaimanapun menafikan London mempunyai motif tersembunyi dalam membuat keputusan tersebut.

"Putera William bersama adiknya Putera Harry ialah anggota angkatan bersenjata Britain. Mereka perlu melakukan tugas berdasarkan jadual yang telah diatur," kata Richards.

Britain memerintah Kepulauan Falkland yang terletak 460 kilometer ke timur pantai Argentina selama lebih 180 tahun.

Argentina bagaimanapun menuntut kedaulatan ke atas kepulauan berkenaan yang digelar Las Malvinas.

Kedua-dua negara itu terlibat dalam perang singkat kerana isu kepulauan berkenaan pada 1982. - Agensi



'via Blog this'

No comments: