Pages

Monday, November 7, 2011

Kaabah pasang kiswah sutera




2011/11/06

JEMAAH berada di Jabal Rahmah memulakan ibadah haji beramai-ramai di Padang Arafah.
JEMAAH berada di Jabal Rahmah memulakan ibadah haji beramai-ramai di Padang Arafah.
Gabenor Makkah nasihat jemaah elak berpolitik, tumpu tunai ibadah

MINA: Seperti tradisi setiap tahun, kain penutup Kaabah disebut kiswah diganti semalam menandakan permulaan haji dan pada tahun ini kain diperbuat daripada sutera hitam itu bercampur warna emas dan perak.
Selesai solat Subuh, berpuluh-puluh petugas menanggalkan kiswah yang selama setahun menutupi Kaabah. Para petugas kemudian menggantinya dengan kiswah baru hasil tangan 240 petugas khas.
Pada masa sama, Gabenor Makkah, Putera Khaled Al-Faisal bin Abdulaziz yang bertanggungjawab atas jemaah haji, mengingatkan jemaah supaya mengelak berpolitik dan menumpukan sepenuhnya kepada ibadat Rukun Islam kelima itu.

Bercakap dalam sidang akhbar di sini, beliau berkata: “Tindakan tindakan akan diambil terhadap mana-mana pihak yang cuba menggunakan haji untuk tujuan lain.”

Setakat ini, tiada cubaan dibuat dalam hal berkenaan. Sementara itu, jumlah jemaah luar negara tahun ini di Tanah Suci memecah rekod dengan peningkatan 1.5 peratus berbanding tahun lalu menjadikan jumlah keseluruhan jemaah berdaftar seramai 1,828,195 orang.

Timbalan Perdana Menteri yang merangkap Pengerusi Jawatankuasa Tertinggi Haji, Putera Mahkota Naif Abdul Aziz berkata jumlah ini meningkat seramai 27,274 berbanding tahun lalu.
“Ini adalah kali pertama dalam sejarah haji, jumlah jemaah luar negara mencecah rekod melebihi 1.8 juta orang,” katanya kepada agensi berita Arab Saudi.
Daripada jumlah itu, jemaah lelaki mewakili 54 peratus iaitu seramai 989,776 orang sementara jemaah perempuan seramai 838,419.

Beliau yang juga Menteri Dalam Negeri berkata, seramai 1,684,876 jemaah tiba menggunakan penerbangan, 128,350 menerusi darat dan 14,969 melalui laut, mewakili 183 negara.

Putera itu melahirkan rasa terima kasih dan tahniah kepada pemerintah Arab Saudi, Raja Abdullah berikutan kejayaan mengendalikan perhimpunan raksasa itu.

Sementara itu, jemaah memulakan Hari Tarwiah (Hari Memberi Air) kelmarin, hari yang diberi nama seumpama itu berikutan secara tradisi jemaah memberi air kepada tunggangan dan ternakan serta menyimpan air untuk perjalanan ke Arafah.

Ramai jemaah menggunakan Kereta Api Mashair untuk ke Arafah dan kawasan sekelilingnya yang kosong dipenuhi jemaah untuk menghadiri kemuncak ibadat haji, semalam.

Kereta Api Mashair memulakan operasi kali pertama tahun ini dengan kapasiti penuh membawa 72,000 jemaah sejam untuk mengurangkan kesesakan dan mengelakkan tolak menolak.

Landasan berkembar itu menghubungkan tiga kawasan suci di Mina, Muzdalifah dan Arafah. Kereta api itu akan menggantikan penggunaan 30,000 kereta sebelum ini, kata pengarah projek Fahd Abu Tarbush. – Agensi/AP
Berita Harian Online | Kaabah pasang kiswah sutera:

'via Blog this'

No comments: