Pages

Tuesday, November 8, 2011

Buat duit jual daging korban

MINA: Pasar haram menjual daging korban semakin berleluasa di Makkah, di mana warga asing yang tinggal lebih masa akan membeli daging daripada rumah penyembelihan dan menjualnya kepada kedai daging dan pemilik restoran.

Mereka mengambil kesempatan atas harga kos yang rendah untuk daging korban dan juga ada warga Arab Saudi yang sengaja memberi daging korban kepada mereka yang tinggal lebih masa sebagai memenuhi tuntutan korban.

Seorang warga Pakistan yang tinggal lebih masa di Mina, Arshad Haji berkata, dia menyediakan kotak untuk membawa seberapa banyak daging korban yang boleh dan menjualnya di Makkah.

“Setakat ini saya membawa kira-kira 10 kotak daripada mereka yang mahu menderma daging korban. Kami membawa daging korban dari Mina ke Makkah. Saya mungkin akan dapat dalam SR20,000 (RM16,651) dengan menjual daging korban ke restoran dan kedai daging pada musim haji kali ini,” katanya.


Seorang lagi warga asing yang tinggal lebih masa, Belal Ali, seorang rakyat Afrika, mengaku dia sudah empat tahun mengambil daging korban.


Ketika musim haji ini, dia akan mengambil saja daging korban tetapi kadang-kadang dia akan membelinya.

“Kami akan beli daging itu sebaik saja haiwan itu disembelih. Saya akan membayar antara SR60 (RM 49.95) dan SR120 (RM99.91) untuk seekor kambing, bergantung kepada saiz dan jenis korban itu. Untuk lembu, kosnya di antara SR250 (RM 208) dan SR300 (RM250) seekor,” kata Ali.

“Sebuah trak kecil akan menunggu untuk membawa daging korban ke Makkah, Jeddah atau Taif. Kami jual kambing kira-kira SR400 (RM333) seekor dan lembu SR1,000 (RM832.50) hingga SR2,000 (RM1,665) seekor. Kami dapat untung yang banyak ketika musim haji setiap tahun.”

myMetro | Buat duit jual daging korban:

'via Blog this'

No comments: