Pages

Monday, October 10, 2011

Presiden Saleh rancang berundur


JANJI LEPASKAN JAWATAN: Encik Saleh berucap menerusi televisyen mengumumkan hasrat mahu melepaskan jawatan presiden dalam beberapa hari lagi. -- Foto AFP

SANAA: Presiden Ali Abdullah Saleh, berkata beliau akan melepaskan jawatannya dalam tempoh terdekat susulan bantahan rakyat Yaman ke atas kepimpinannya yang berlarutan selama sembilan bulan.
Namun, Encik Saleh, yang memerintah selama 33 tahun, berkata beliau tidak akan menyerahkan kuasa kepada pembangkang.'Saya tidak mahu lagi berkuasa dan akan melepaskan jawatan presiden dalam beberapa hari lagi.'Saya menyeru semua penyokong saya agar berdiri teguh dan sedia menghadapi pelbagai cabaran akan datang,' katanya ketika berucap menerusi siaran televisyen.Encik Saleh, 69 tahun, berkata mustahil menyerahkan kuasa kepada pembangkang yang hanya akan memusnahkan lagi Yaman.Katanya, terdapat pemimpin yang ikhlas di Yaman untuk memegang tampuk kuasa, sama ada anggota tentera atau orang awam.Bantahan terhadap Encik Saleh melumpuhkan Yaman dan melemahkan kawalan pemerintah.Beliau tiga kali menarik diri daripada perjanjian peralihan kuasa, yang diusahakan oleh negara-negara perantara Teluk.Pembangkang berkata pemerintah terus menangguhkan perundingan selepas beliau kembali dari Arab Saudi setelah menjalani rawatan ekoran satu usaha membunuhnya Jun lalu.Justeru, kenyataan terbaru Encik Saleh itu dicurigai oleh para penentangnya.Pemenang terbaru Hadiah Nobel Keamanan, Cik Tawakkul Karman, aktivis wanita terkemuka di Yaman, berkata tawaran Encik Saleh itu tidak boleh dipercayai dan bantahan ke atas pemerintahannya akan diteruskan.'Kami tidak percaya lelaki ini dan jika beliau ingin berundur, baiklah, itu haknya. Beliau harus menyerahkan kuasa kepada rakyat... Kami tidak percaya beliau. Kami akan teruskan revolusi aman ini,' katanya.Jurucakap pakatan pembangkang, Encik Mohammed Al-Sabri, pula berkata:'Ini propaganda baru Encik Saleh sebelum isu Yaman dibincangkan di Majlis Keselamatan (minggu depan).' - Agensi.

No comments: