Pages

Sunday, October 16, 2011

Mogok jadi ganas

myMetroMogok jadi ganas:

TIMIKA (Indonesia): Tiga orang pekerja kontrak di sebuah syarikat perlombongan milik Amerika Syarikat di timur Indonesia yang sedang menghadapi mogok pekerja, ditembak mati dalam satu kejadian serang hendap, semalam.
Ketiga orang mangsa itu telah dibawa masuk oleh syarikat untuk membantu meningkatkan pengeluaran di kompleks Grasberg yang dimiliki oleh Freeport McMoRan dan merupakan satu daripada syarikat perlombongan emas dan tembaga terbesar dunia.
Polis daerah Timika di wilayah Papua yang bergolak berkata, dua mayat ditemui kelmarin dari sebuah kereta yang terbakar kepunyaan Freeport di jalan menuju ke lombong, manakala mangsa ketiga ditemui berdekatan.

Jurucakap polis, Mada Laksanta berkata, “Identiti ketiga-tiga mangsa masih disiasat. Hari ini kami akan menyiasat siapa penyerang mereka.”


“Dua pegawai tentera dan seorang pengawal keselamatan Freeport juga ditembak. Pegawai itu ditembak di kaki dan pengawal di lengan kanan,” katanya lagi.


Kira-kira 8,000 daripada 23,000 pekerja Freeport di lombong, dekat dengan bandar Timika mengadakan mogok sejak 15 September, menuntut kenaikan gaji.

Pekerja yang kebanyakanan dari etnik Melanesian berkata, mereka dibayar gaji paling rendah antara pekerja Freeport di dunia. Mereka mendapat gaji antara AS$1.50 (RM4.69) AS$3.50 (RM10.94) sejam. - AFP

'via Blog this'

No comments: